آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خدماتی

آمیخته بازاریابی برای خدمات اصطلاحی برای نشان دادن هفت P (هفت واژه ای که در زبان انگلیسی با حرف p شروع شده اند) در بازاریابی می باشد. این هفت مرحله با هم ترکیب شده و یک برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک را تشکیل می دهند. آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خدماتی، استفاده از این هفت عبارت برای تولید یک استراتژی مناسب بازاریابی در سازمان می باشد.
بیشتر بخوانید: انواع فعالیت های ترویجی در بازاریابی
در ابتدا این مقاله ابتدا آمیخته بازاریابی را تعریف می کنیم و سپس تمامی مولفه های دخیل در این مفهوم را به شما معرفی خواهیم کرد.
آمیخته بازاریابی چیست؟
طبق تعریف، آمیخته بازاریابی یک ابزار مشهور برای معرفی کردن استراتژی بازاریابی است. این مدل برای محصولات ۴p نام دارد (محصول، قیمت، مکان، تبلیغات) که با اضافه شدن سه مورد کارکنان، شواهد فیزیکی و فرآیندها به این مدل، مدل جدیدتری برای خدمات به نام ۷P ارائه شده است. در ادامه مقاله به این هفت مورد اشاره می کنیم.
آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خدماتی
۱-محصول
در این بخش باید شما به عنوان بازاریاب از خود سوال کنید که چه کارهایی را می توان برای توسعه دادن محصولات و خدمات خود انجام دهید.
۲- قیمت
در این قسمت، باید مدل مناسبی را برای قیمت گذاری انتخاب کنیم.
۳- مکان
باید روش های دسترسی پیدا کردن مشتریان به محصولات خود را بررسی کنید. از جمله این روش ها خرید آنلاین، مراجعه حضوری به فروشگاه، خرید از طریق تماس تلفنی و غیره می باشند.
۴- تبلیغات (ترویج)
روش های مختلف تبلیغات در کانال های مختلف، رسانه ها، و ابزار شخصی را بررسی می کنیم تا بتوانیم روز به روز از روش های تبلیغاتی جدید برای پیشبرد اهداف بازاریابی استفاده نماییم.
۵- کارکنان
نقاط ضعف و نقاط قوت کارکنان خود را بررسی می کنیم تا از سطح مهارت های آن ها آگاه شویم. این کار باعث افزایش سطح مهارت های کارکنان خواهد شد.
۶- فرآیند
فرآیند مربوط به تحویل محصولات و خدمات به مشتریان را بررسی می کنیم. در این بخش باید از خدمات سریع استفاده کنیم تا مشتریان از سازمان رضایت داشته باشند.
۷- شواهد فیزیکی
در این بخش به بررسی روش های جلب اعتماد مشتریان و جذب آن ها می پردازیم. عوامل مختلفی در سازمان مانند ظاهر سازمان، کارکنان ماهر، وب سایت زیبا و غیره باعث جذب مشتریان می شوند.
آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خدماتی به سازمان کمک می کند تا هر یک از این هفت مورد کلیدی و مهم را بر روی محصولات یا خدمات خود اعمال کنند و بازاریابی استراتژی خود را بهینه کنند. شما به عنوان یک بازاریاب می توانید با استفاده از بررسی این موارد، مشکلات و نقص های بازاریابی خود را اصلاح کنید و با در نظر گرفتن همه جنبه های یک بازاریابی استراتژیک موفق، به دنبال جذب مشتریان بیشتری باشید.
بیشتر بخوانید: دانلود کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر
دیدگاهتان را بنویسید