جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > تخصصی روانشناسی > اثر هاله ای چیست؟

اثر هاله ای چیست؟

access_timeمی 14, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open تخصصی روانشناسی
اثر هاله ای چیست؟

اثر هاله ای (Halo Effect) در علم روانشناسی نوعی خطای ناشی از شناخت و قضاوت است که ذهنیت قبلی فرد بر روی این قضاوت تاثیر می گذارد و نتیجه این قضاوت ممکن است با واقعیت و عدالت فاصله داشته باشد. اثر هاله ای دو نوع کلی دارد. اثر هاله ای منفی و اثر هاله ای مثبت. در ادامه برای پاسخ دادن به سوال اثر هاله ای چیست؟ دقیق تر به بررسی این اثر خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی بالینی

برای پاسخ دادن به سوال اثر هاله ای چیست؟ ابتدا تعریف کوتاهی از اثر هاله ای را ارائه می دهیم و سپس دو جنبه مثبت و منفی آن را توضیح خواهیم داد تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.

اثر هاله ای چیست؟

با توجه به تعریف، اثر هاله ای یک قضاوت ذهنی است که تحت تاثیر ذهنیت قبلی فرد نسبت به چیزی قرار دارد. برای مثال، اگر شما یک فرد قد بلند و خوش چهره را ببینید، ممکن است بگویید که باهوش و قابل اعتماد است، ولی شما هیچ منطقی را برای این ادعا ندارید و نمی توان گفت که چهره یا طول قد ارتباطی با هوشمندی و صداقت افراد دارند. بنابراین شما در این جا قضاوت نادرستی را انجام داده اید و قضاوت ثانویه شما در مورد این فرد تحت تاثیر خوش چهره بودن و قد بلند بودن فرد قرار گرفته است. به این قضاوت شما، اثر هاله ای (خطای هاله ای) می گویند.

یک مثال از اثر هاله ای

 حال به عنوان مثال، اگر معلمی نسبت به دانش آموزی ذهنیت مثبت داشته باشد، این ذهنیت در رفتارهای آینده معلم با دانش آموز تاثیر مثبت خواهد داشت و اگر این ذهنیت منفی باشد، همچنان این ذهنیت منفی بر روی قضاوت معلم در مورد دانش آموز تاثیر خواهد گذاشت.

اثر هاله ای دو جنبه دارد:

همانطور که گفتیم اثر هاله ای دارای دو جنبه منفی و مثبت است. در ادامه هر یک را توضیح می دهیم.

  • جنبه مثبت:

اگر شما یک ویژگی از چیزی را پسندیده باشید، در مورد همه ویژگی های دیگر آن نیز نظر مثبتی خواهید داشت.

  • جنبه منفی:

اگر شما یک ویژگی از چیزی را نپسندید، در مورد همه ویژگی های دیگر آن دیدگاه منفی خواهید داشت.

به دلیل میزان تاثیر بدی که اثر هاله ای منفی بر روی قضاوت های آینده دارد، گاهی اثر هاله ای منفی را «اثر شیطانی» می نامند. شرکت های بازاریابی در سراسر دنیا از جنبه مثبت این اثر استفاده می کنند. به این صورت که تمامی تلاش خود را به کار می گیرند تا تصویر خوب و مثبتی از یک برند در ذهن مشتریان نقش ببندد، آنگاه تمامی قضاوت های آینده این مشتریان تحت تاثیر همان تصویر مثبت قرار خواهد گرفت و باعث رونق گرفتن روز افزون برند مورد نظر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اثر تخم مرغ شانسی

برچسب ها: اثر تخم مرغ شانسیاثر هاله ایاثر هاله ای مثبتاثر هاله ای منفیاصلی ترین خصوصیات شخصیتیخصوصیات شخصیت کاریزماتیکروانشناسیروانشناسی گاو شادروانشناسی مثبتمعرفی فیلم های روانشناسیمنابع کنکور دکتری روانشناسی
بعدی نکات مفید در مورد رزومه خوانی
قبلی سوالاتی برای سنجش هوش هیجانی در مصاحبه های استخدامی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • مشاهدة فيلم Online on line casino Royale 2006 مترجم اون لاين
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up