ارزش برند چیست؟

ارزش برند (Brand Value) همان درک مشتریان از میزان ارزش یک برند است. طبق تعریف ارزش برند هر چه مشتریان نسبت به یک برند اعتماد بیشتری داشته باشند، ارزش برند نیز بالاتر خواهد بود. برنامه ریزی برای افزایش ارزش برند در این روزها تبدیل به یکی از مهم ترین اقدامات برای افزایش محبوبیت برندها و درآمدزایی بیشتر کسب و کارها شده است.
بیشتر بخوانید: برندینگ اشتراکی چیست؟
طبق تعریف و مفهومی که ارزش برند برای هر سازمان دارد، دو ویژگی بسیار مهم در آن وجود دارد که هر سازمان باید برای مدیریت برند خود به خوبی به آن ها توجه داشته باشد.
ارزش برند دارای دو ویژگی مهم است:
۱- ویژگی های ملموس و کارکردی
ویژگی های کمی یک برند هستند که با عدد و رقم بیان می شوند. به عنوان مثال، این برند دارای قدرت پاک کنندگی دو برابر است یا این برند دارای چاق کنندگی نصف است.
۲- ویژگی های غیر ملموس و احساسی
ویژگی های کیفی برند هستند که با جملات احساسی بیان می شوند. به عنوان مثال، این لباس مناسب برای افراد خوش سلیقه و شیک پوش است یا این کفش مناسب برای افراد دارای سبک است.
تعریف ارزش برند
ارزش برند در واقع میزان شناخت مشتریان از برند مورد نظر است و به عنوان محرکی برای افزایش فروش و قیمت و همچنین سودآوری بیشتر در بازار مورد استفاده قرار می گیرد. براساس تعریف ارزش برند آن دسنه از کسب و کارهایی که بر روی ارزش برند خود تمرکز دارند می توانند به تدریج بازار را به دست بگیرند، البته موفقیت در این زمینه نیازمند برنامه ریزی استراتژیک در یک دوره بلند مدت است.
ارزش برند چه نقشی در دستیابی به اهداف سازمانی دارد؟
سازمان ها و کسب و کارهای شناخته نشده می توانند با داشتن یک برنامه ریزی استراتژیک برای خود برندسازی کنند و بعد از افزایش ارزش برند خود در میان مشتریان و مشتریان بالقوه، یک هویت پایدار را برای خود ایجاد کنند. ارزش برند نشان دهنده میزان اعتماد مشتریان به برند مورد نظر است بنابراین شکی نیست که ارتقای ارزش برند باعث افزایش اعتماد مشتریان و در نتیجه نیل به اهداف سازمانی خواهد شد.
امروزه کار کردن بر روی ارزش برند در حیطه کارهای مربوط به بازاریابی قرار گرفته است و سازمان های تجاری تاکید زیادی بر روی بهبود ارزش برند خود دارند زیرا با هویت سازی در میان مشتریان، فروش را افزایش می دهند و با افزایش سودآوری می توانند به اهداف سازمانی خود دست پیدا کنند. به طور کلی، مدیریت برند یک نقش استراتژیک را برای هر کسب و کاری ایفا می کند به همین دلیل ارتقای ارزش برند از نقش و اهمیت بالایی در هر سازمان برخوردار خواهد بود.
تعریف ارزش برند به ما می گوید که سازمان هایی در بازار رقابتی می توانند موفق عمل کنند که شهرت برند خوبی را در میان مشتریان داشته باشند و از این نظر سرمایه گذاری بر روی ارزش برند نقش بسیار مهمی را در مدیریت شهرت این سازمان ها ایفا می کند. اگر می خواهید کسب و کار شما درآمدزا باشد، باید ابتدا برند خود را به مشتریان و مشتریان بالقوه معرفی کنید و بعد از برندسازی، با افزایش ارزش برند قیمت های محصولات و خدمات خود را بالا ببرید، به این طریق می توانید به اهداف سازمانی دست پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه اهداف سازمانی را تعریف کنیم؟
دیدگاهتان را بنویسید