جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > تحقیق و پژوهش > انواع روش محاسبه حجم نمونه در آمار

انواع روش محاسبه حجم نمونه در آمار

access_timeنوامبر 19, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open تحقیق و پژوهش
محاسبه حجم نمونه

از جمله مهم ترین گام های موجود در پژوهش های آماری، محاسبه حجم نمونه است که برای محاسبه حجم نمونه روش های مختلفی در آمار وجود دارد. اگر حجم نمونه کمتر از مقدار لازم در پژوهش باشد، نتایج استنباط آماری بی معنی خواهند شد و هر چه حجم نمونه بیشتر باشد، نتایج بهتر و به واقعیت نزدیک تر هستند.

بیشتر بخوانید: روش های محاسبه روایی پرسشنامه

محاسبه حجم نمونه در آمار:

الف- برای مطالعات توصیفی

ب- برای مطالعات تحلیلی

بنابراین بسته به این که مطالعه آماری شما از کدام نوع است، باید یکی از حالت های الف یا ب را انتخاب کنید. حال آن که برای هر یک از این دو حالت نیز روش های مختلفی برای محاسبه حجم نمونه وجود دارند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

روش های محاسبه حجم نمونه در آمار برای مطالعات توصیفی عبارتند از:

در مطالعات توصیفی هدف محقق برآوردن میانگین برای یک صفت کمی یا نسبت یک صفت کیفی است. در این نوع مطالعات باید پژوهشگر به دنبال برآورد حجم نمونه با بیشترین دقت ممکن باشد تا بتواند حجم نمونه ای برآورد کند که به واقعیت نزدیک بوده و نماینده خوبی از جامعه باشد.

۱- محاسبه حجم نمونه برای برآورد میانگین یک صفت کمی در جامعه نامحدود:

در این فرمول d بیشترین خطای قابل قبول، δ انحراف معیار داده ها و  همان سطح اطمینان است.

۲- محاسبه حجم نمونه برای برآورد نسبت یک صفت کیفی در جامعه نامحدود:

 

در این فرمول P نسبت صفت مورد نظر است.

روش های محاسبه حجم نمونه در آمار برای مطالعات تحلیلی عبارتند از:

در مطالعات تحلیلی، پژوهشگر به دنبال یافتن اختلاف میان گروه ها با استفاده از آزمون ارتباط بین متغیرها می باشد. علاوه بر این که دقت در این مطالعات مهم است، پژوهشگر باید مقوله ای به نام توان آزمون (که معمولاً ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود) را نیز در محاسبه حجم نمونه مدنظر داشته باشد.

۱- برآورد حجم نمونه برای تشخیص اختلاف میانگین در دو جامعه مستقل از هم:

در این فرمول  و  به ترتیب میانگین های جامعه اول و دوم هستند همچنین  و  به ترتیب واریانس جامعه اول و دوم می باشند.

۲- برآورد حجم نمونه برای تشخیص اختلاف نسبت در دو جامعه:

و

در این فرمول  متوسط دو نسبت،  نسبت در گروه اول و  نسبت در گروه دوم هستند.

۳- برآورد حجم نمونه برای زمانی که ضریب همبستگی در مطالعه مدنظر باشد:

در این فرمول r ضریب همبستگی بوده و ln همان لگاریتم طبیعی (لگاریتم بر مبنای عدد نپر) می باشد.

همانطور که می دانیم هر استنباطی از جامعه با استفاده از نمونه انجام می گیرد زیرا مطالعه کل جامعه به دلیل هزینه های مالی و زمانی زیادی که دارد، تقریباً غیر ممکن است. به همین دلیل محققان نمونه هایی را با حجم های معقول از جامعه انتخاب کرده، مورد مطالعه قرار می دهند و در نهایت با دقت خوبی این نتایج را به جامعه تعمیم می دهند. به همین دلیل محاسبه حجم نمونه یا برآورد حجم نمونه در آمار از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: معرفی روش های تصمیم گیری چند معیاره

برچسب ها: آمار خودکشی در جهانانواع روش محاسبه حجم نمونه در آمارتخمین حجم نمونهروش های محاسبه حجم نمونهروش های محاسبه روایی پرسشنامهکنترل کیفیت آماریمحاسبه حجم نمونهمحاسبه حجم نمونه در آمارنمونه گیری آماری
بعدی شهر جدید نئوم در عربستان
قبلی معرفی کتاب توصیه های مادرانه

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • hadis گفت:
    آگوست 6, 2019 در 1:06 ب.ظ

    سلام ببخشید این فورمول چه فرقی با فومول “برآورد حجم نمونه برای تشخیص اختلاف میانگین در دو جامعه مستقل از هم” دارد؟
    که در مخرج به جای اختلاف میانگین ها،، d به توان دو قرار می گیرید
    و در صورت به جای جمع واریانس ها ،، جمع میانگین ها هر کدام به توان ۲ قرار گیرد؟
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • افشین متولی گفت:
      اکتبر 4, 2019 در 10:04 ق.ظ

      سلام و عرض ادب!
      برای تعیین حجم نمونه ما ابزار در دست داریم:
      ۱- برآورد حجم نمونه
      ۱- محاسبه حجم نمونه
      در این مقاله توضیح داده شده که چه زمانی از «محاسبه» و چه زمانی از «برآورد» استفاده می کنیم. بنابراین اگر کمی بیشتر به عناوین دقت بفرمایید، پاسخ سوالتون را دریافت می کنید.
      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
  • بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up