بازاریابی عامیانه چیست؟

بازاریابی عامیانه بر خلاف رویکردهای بازاریابی دیگر، با طیف وسیعی از مخاطبان سر و کار ندارد. بازاریابی عامیانه به این معناست که شما بازاریابی خود را در یک گروه کوچک انجام می دهید و باید امیدوار باشید که این گروه، پیام های شما را به مخاطبان بیشتری برسانند و پیام بازاریابی شما منتشر شود.
بیشتر بخوانید: رویکردهای بازاریابی
در این مقاله ابتدا یک تعریف ساده از رویکرد بازاریابی عامیانه ارائه خواهیم کرد و سپس کاربردهای این رویکرد در بازاریابی و نقش آن در افزایش فروش هر کسب و کار را بررسی خواهیم کرد.
بازاریابی عامیانه چیست؟
در این رویکرد بازاریابی، مخاطبان شما مشخص و محدود هستند. شما برای بازاریابی کردن یک محصول ابتدا یک گروه کوچک از افراد را بر اساس شناختی که از آن ها به هر طریقی دارید انتخاب می کنید و پیام خود را به آن ها منتقل می کنید تا این افراد پیام بازاریابی شما را به دیگران نیز اعلام کنند.
هزینه استفاده از رویکرد بازاریابی عامیانه
هزینه استفاده از رویکرد بازاریابی عامیانه اغلب کمتر از رویکردهای بازاریابی دیگر خواهد بود و در عین حال می تواند منجر به نتایج بسیار خوبی برای کسب و کار شما شود. در این رویکرد شما به این نتیجه می رسید که برخی گروه ها یا افراد موثر تر از بقیه هستند، آنگاه پیام مربوط به محصولات یا ایده ها یا خدمات خود را به آن ها می رسانید و از نفوذ آن ها استفاده می کنید تا این پیام را برای شما منتشر کنند.
مثالی از کاربرد رویکرد بازاریابی عامیانه
به عنوان یک مثال ساده، فرض کنید یک نویسنده تازه کار قصد منتشر کردن یک کتاب را دارد، بازاریابی برای یک کتاب که به دست یک نویسنده تازه کار نوشته شده، آن هم برای یک فرد غیر متخصص در زمینه بازاریابی، تقریباً غیر ممکن است، بنابراین این نویسنده تصمیم می گیرد کتاب خود را به یک مجله بسیار معتبر ارسال کند و امیدوار باشد که آن ها نقد مثبتی را بر روی این کتاب بنویسند و این دیدگاه های خود را در مورد کتاب منتشر کنند، این امر باعث جذب خوانندگان بیشتری برای کتاب خواهد شد و فروش کتاب بالا خواهد رفت.
در نتیجه
یعنی در روش بازاریابی عامیانه، شما از یک کانال توانمند دیگر برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می کنید ولی در نهایت نتایج آن برای شما مفید خواهد بود. حال این کانال هر چه قدرت بیشتری در منتشر کردن اخبار و تبلیغات داشته باشد، احتمال موفقیت شما نیز افزایش پیدا می کند.
در صورتی رویکرد بازاریابی عامیانه موثر خواهد بود که شما یک بخش بازار قطعی و مستعد را پیدا کنید و از آن استفاده نمایید. اگر وقت خود را برای بازاریابی کردن محصول در گروه هایی که علاقه ای به محصول ندارند یا این که نفوذی در گروه های دیگر ندارند، تلف کنید نتیجه ای از کار شما حاصل نخواهد شد. در این جا نیز استراتژی بخش بندی بازار اهمیت دارد. تحقیق و بررسی قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از رویکرد بازاریابی عامیانه، یک امر لازم و ضروری است.
بیشتر بخوانید: بازاریابی منطقه ای چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید