بازاریابی منطقه ای چیست؟

رویکرد بازاریابی منطقه ای با هدف جذب مشتریان وفادار در سطح منطقه ای به صورت بلند مدت، مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی منطقه ای مخصوصاً حول خدمات منطقه ای، فروشگاه های فیزیکی یا رستوران ها کاربرد دارند و گاهی ممکن است نسبت به رویکردهای بازاریابی دیگر موثرتر عمل کند.
بیشتر بخوانید: رویکردهای بازاریابی
در ابتدا این مقاله یک تعریف از بازاریابی منطقه ای ارائه می کنیم و سپس به بررسی جنبه های مختلف این رویکرد بازاریابی خواهیم پرداخت.
بازاریابی منطقه ای چیست؟
در هر منطقه جغرافیایی، جذب کردن مشتریان به صورت بلند مدت و دائمی یکی از اصلی ترین اهداف هر بازاریاب است. یک بازاریاب با استفاده از این رویکرد سعی دارد تا با ارائه خدمات، باز کردن رستوران ها و یا فروشگاه های فیزیکی مشتریان بیشتری را جذب کند.
آمار ارقام ارتباط مشتریان با رویکرد بازاریابی
طبق یک آمارهای منتشر شده در یک سایت خارجی (منبع)، ۵۰ درصد از مردم وارد فروشگاه ها یا شرکت هایی می شوند که از قبل دنبال آن بوده اند. همچنین ۶۰ درصد از اطلاعاتی که استفاده کرده اند، این اطلاعات را یا از طریق تبلیغات منطقه ای و یا بر روی وب سایت یک کسب و کار مشاهده کرده اند.
مزیت اصلی بازاریابی منطقه ای چیست؟
آمارهای بالا نشان می دهد که درصدی از افرادی که در اینترنت جستجو می کنند به دنبال محصولات منطقه ای (داخلی) هستند. بنابراین در این حالت، بازاریابی منطقه ای می تواند تعداد قابل توجهی از این مشتریان بالقوه را جذب کند.
آیا این رویکرد تنها رویکرد بازاریابی موجود برای بازاریابی در منطقه است؟
خیر. استفاده از بازاریابی منطقه ای به معنای کنار گذاشتن رویکردهای دیگر نیست، بلکه ما باید از رویکردهای دیگر نیز استفاده کنیم یا حتی از رویکردهای ترکیبی مانند بازاریابی یکپارچه برای به کارگیری چندین رویکرد بازاریابی با هم بهره مند شویم، اما در کنار استفاده از این رویکردها، با مشاهده چنین روندهایی در بازار منطقه ای می توانیم از رویکرد بازاریابی منطقه ای نیز استفاده کنیم تا آن دسته از مردم را نیز جذب کسب و کار خود کنیم.
بیشتر بخوانید: بازاریابی یکپارچه چیست؟
ملزومات استفاده از رویکرد بازاریابی منطقه ای
رویکرد بازاریابی در منطقه گزینه ای برای بازاریاب است که می تواند برای جذب مشتریانی که به دنبال محصولات منطقه ای هستند، از آن استفاده کند. یعنی شناسایی این دسته افراد یکی از ملزومات استفاده از رویکرد بازاریابی منطقه ای می باشد. همچنین به یاد داشته باشید که استفاده از این رویکرد در کنار رویکردهای بازاریابی دیگر موفقیت آمیز خواهد بود بنابراین یک بعدی عمل نکنید.
باید از این روش در کنار رویکردهای بازاریابی دیگر استفاده کنید، زیرا تغییرات موجود در بازار باعث می شوند تا کسب و کاری که تنها از یک رویکرد بازاریابی منطقه ای برای جذب مشتریان استفاده می کند، با خطر ورشکستگی مواجه شود. به عنوان مثال، تحریم ها در کشور ایران منجر به تاکید بیشتر بر روی استفاده از کالاهای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری شده است، بنابراین شما به عنوان یک بازاریاب، باید به دنبال جذب مشتریان در سطح منطقه ای نیز باشید.
بیشتر بخوانید: لیستی از ۱۵ نوع محتوا در بازاریابی
دیدگاهتان را بنویسید