بازاریابی پایگاه داده چیست؟

بازاریابی پایگاه داده (Database Marketing) از روش های نوین در بازاریابی مستقیم می باشد که امکان استفاده از اطلاعات مشتریان برای نزدیک شدن به آن را به شما می دهد. توجه داشته باشید که اصطلاح پایگاه داده در حوزه بازاریابی با این اصطلاح در حوزه فناوری اطلاعات کمی متفاوت است. در ادامه این مقاله، این اصطلاح را تعریف خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی منطقه ای چیست؟
ابتدا تعریف بازاریابی پایگاه داده را ارائه می کنیم و سپس به بررسی نحوه استفاده از این روش و هدف و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت.
بازاریابی پایگاه داده چیست؟
بازاریابی پایگاه داده یکی از روش های بازاریابی مستقیم و یک رویکرد سیستماتیک برای جمع آوری، تثبیت و پردازش اطلاعات مربوط به مشتریان (مشتریان و مشتریان بالقوه) می باشد که این اطلاعات در پایگاه های داده (دیتابیس) سازمان نگه داری می شوند و کاربردهای بسیار زیادی نیز دارند.
نحوه استفاده از بازاریابی پایگاه داده
بازاریاب ها از این پایگاه های داده استفاده می کنند تا اطلاعات مربوط به مشتریان را به دست آورند، به این طریق مشتریان خود را بیشتر خواهند شناخت و به این طریق مشتریان هدف خود را انتخاب می کنند، ارزش مشتریان مختلف را برای سازمان با هم مقایسه می کنند و پیشنهادهای سفارشی شده را به هر یک از این مشتریان می دهند.
مزیت استفاده از بازاریابی پایگاه داده
مزیت این کار این است که بازاریاب می داند چه محصول یا خدماتی را به کدام مشتری پیشنهاد کند که بیشتر به سلیقه او نزدیک باشد. از جمله مزیت های استفاده از بازاریابی پایگاه داده این است که ما به عنوان بازاریاب با چشمان باز و با اطمینان بیشتری به سمت مشتریان می رویم.
در بازاریابی پایگاه داده چه اطلاعاتی در اختیار داریم؟
ما در روش بازاریابی پایگاه داده اطلاعاتی همچون شماره تماس، آدرس، نشانی حساب آن ها در شبکه های اجتماعی، ایمیل و غیره از مشتریان را جمع آوری می کنیم. برخی از بازاریاب ها و کسب و کارها، اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در جایی نگه داری می کنند و در زمانی مناسب، از این اطلاعات استفاده می کنند.
هدف از بازاریابی پایگاه داده
هدف استفاده از این رویکرد این است که محصولات را به مشتریان معرفی کرده و در مورد محصولات جدید تبلیغات را انجام دهیم و تفاوت آن با روش های بازاریابی دیگر این است که در این روش دقیقاً می دانیم که چه تبلیغاتی را برای کدام مشتریان ارسال کنیم. بازاریاب ها را قادر به معرفی خدمات و محصولات به طیف وسیعی از مشتریان به روشی ساده ساخته است.
بازاریابی پایگاه داده روشی قدرتمند برای درک عادت های خرید مشتریان و سلیقه آن ها و تخمین زدن میزان پولی که برای خرید محصولات یا خدمات یک بازاریاب پرداخت می کنند، می باشد. اگر شما نیز یک بازاریاب هستید، می توانید با در دست داشتن این اطلاعات مفید، پیشنهادهای سفارشی شده برای هر مشتری را به آن ها ارائه دهید. به این صورت هم مشتریان راضی خواهند بود و هم احتمال تبدیل شدن مشتریان بالقوه به مشتری، برای شما افزایش خواهد یافت.
بیشتر بخوانید: بازاریابی عامیانه چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید