جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > منابع انسانی > تحلیل شغل چیست؟

تحلیل شغل چیست؟

access_timeآوریل 29, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open منابع انسانی
تحلیل شغل

یک تحلیل شغل، فرآیندی برای جمع آوری اطلاعات در مورد وظایف، مسئولیت ها، مهارت های مورد نیاز، خروجی ها، و محیط کاری مربوط به یک شغل مشخص می باشد. هر چه شما اطلاعات بیشتری از این فرآیند به دست آورید، شرح شغل (بیانیه هایی که وظایف، مسئولیت ها، مهارت ها و روابط مربوط به یک شغل را شرح می دهند) بهتری را ارائه خواهید کرد که در واقع شرح شغل یک نتیجه مستقیم از تحلیل شغل است.

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط احراز شغل را بنویسیم؟

اگر شما تحلیل شغل را به درستی انجام ندهید، ممکن است قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود در موعد مقرر نباشید یا این که افرادی را استخدام کنید که مهارت مورد نیاز شما برای شغل مورد نظر را نداشته باشند.

گام های انجام دادن تحلیل شغل

۱- مسئولیت های شغلی کارکنان را مرور کنید

خیلی مهم است که شما حتماً از کارکنان خود سوال کنید که هر روزه به انجام چه کاری مشغول هستند و به صورت کلی چه می کنند. مشخصاً، منابع انسانی و مدیریت (خصوصاً مدیران ارشد) نمی دانند که اعمال روز به روز هر شغل شامل چه کارهایی هستند. اگر از شما خواستند که مسئولیت های حال حاضر خود را برای انجام یک تحلیل شغل بنویسید، کامل توضیح دهید. تنها با گفتن «من گزارش های ماهیانه آماده می کنم» این توضیح کامل نیست، بلکه باید بگویید «داده ها را از شش ساختمان مختلف جمع آوری می کنم، با استفاده از یک فایل Access شخصی سازی شده که خودم آن را ساخته ام صحت داده ها و اطلاعات را بررسی می کنم و غیره». اگر شما توضیحات را بیش از حد مختصر ارائه کنید، ممکن است فکر کنند که شما این گزارشات را تنها با فشردن یک کلید تولید کرده اید.

۲- نمونه های مشابه را تماشا کنید

در اینترنت جستجو کنید و نمونه های شرح شغل آنلاین و آفلاین را که در آن ها شغل های مشابه هایلایت شده اند، مشاهده کنید. در حالی که شما قصد کپی کردن اطلاعات مربوط به شرح شغل یک کمپانی دیگر را ندارید، ولی نگاه کردن به چندین شرح شغلی در وب سایت های مختلف به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برای خودتان یک شرح شغل خوب بنویسید.

۳- نیاز سازمانی را در نظر داشته باشید

وظایف، تکالیف، و مسئولیت هایی را که یک کارمند باید برای شغل خودش انجام دهد، تجزیه و تحلیل کنید: همه شغل های موجود در یک سازمان بهینه سازی نشده اند. ممکن است وظایف انجام نشده و یا پروژه هایی وجود داشته باشند که شما مجبور باشید آن ها را از یک بخش به بخش دیگری از سازمان منتقل کنید. زمانی که تحلیل شغل را انجام می دهید، حتماً نیازهای کمپانی را در نظر داشته باشید. آنگاه با کمک مدیریت کمپانی، وظایف مناسب را نیز به تحلیل شغل خود اضافه کنید تا تمامی وظایف شما بهینه شوند.

۴- با کمپانی هایی که دارای شغل های مشابهی هستند، اطلاعات را به اشتراک بگذارید

گاهی برخی از کمپانی ها به راحتی اطلاعات مربوط به شرح شغل خود را با کمپانی های دیگر به اشتراک می گذارند. همچنین تعدادی از کمپانی ها وجود دارند که در مورد حقوق کارکنان نظرسنجی هایی را انجام می دهند، بنابراین شما می توانید اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان خود را با این کمپانی ها به اشتراک بگذارید. اما، این این کمپانی ها علاوه بر این می توانند به شما کمک کنند تا به صورت دقیق پی ببرید که چه چیزهایی را در شرح شغل خود بگنجانید.

۵- مهم ترین نتایج هر شغل را بیان کنید

گاهی شما در سازمان خود به اندازه ای مشغول به انجام وظایف می شوید که فراموش می کنید چه نتیجه ای را نیاز داشته اید. برای مثال، شما نیاز به یک گزارش داشته باشید، تمامی مراحل مربوط به جمع آوری و رسیدگی کردن به داده ها بدون انجام تجزیه و تحلیل نهایی و گزارش پایانی، بی فایده خواهند بود.

همواره نوشتن شرح شغل ها را سرلوحه کار خود قرار دهید. زمانی که شما با هدف استخدام کردن یا ارتقاء دادن اعضای سازمان، حقوق کارکنان و جبران خسارت ها را مورد بررسی قرار می دهید، و همچنین زمانی که یک شغل را مورد بررسی قرار می دهید تا مطمئن شوید که این شغل در رسیدن به اهداف سازمان به شما کمک خواهد کرد، در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که شرح شغل یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در هر سازمان انجام شود.

بیشتر بخوانید: در چه شرایطی باید به ترک شغل فکر کنیم؟

برچسب ها: احراز شغلپر درآمدترین شغل هاتحلیل شغلترک شغلتغییر جایگاه شغلیرضایت شغلیسوالات مهم در مصاحبه شغلیشرح شغلشغلشغل زداییغنی سازی شغلی
بعدی آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خدماتی
قبلی معرفی فیلم های روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
  • بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up