تصمیم گیری با تصمیم سازی چه تفاوتی دارد؟

به بیان ساده و خلاصه می توان گفت تصمیم سازی یک مرحله قبل از تصمیم گیری انجام می شود. در واقع تصمیم سازی فراهم کردن زمینه و شرایط مناسب برای تصمیم گیری است و تصمیم گیری به معنای انتخاب از میان چندین گزینه برای رسیدن به هدف مطلوب می باشد. در این مقاله به طور دقیق تفاوت میان تصمیم گیری با تصمیم سازی را بررسی کرده ایم.
بیشتر بخوانید: تصمیم گیری و مراحل آن
در این مقاله ابتدا تصمیم گیری و تصمیم سازی را به صورت جداگانه تعریف کرده و سپس تفاوت های میان آن ها را بررسی می کنیم.
تصمیم گیری چیست؟
زمانی که ما قصد تصمیم گیری در مورد مسئله ای را داریم، پیش از اتخاذ تصمیم نهایی همه جوانب مسئله و زمینه و شرایط آن را می سنجیم. به این اعمال قبل از تصمیم گیری، تصمیم سازی می گویند.
تصمیم سازی چیست؟
پس از این که ما تصمیم سازی را انجام دادیم، حال برای رسیدن به هدف خود، از میان گزینه های موجود یک گزینه را به عنوان تصمیم نهایی انتخاب می کنیم. به این کار تصمیم گیری می گویند.
تفاوت های تصمیم گیری با تصمیم سازی
تفاوت های واضحی میان تصمیم سازی و تصمیم گیری وجود دارند.
۱- تصمیم سازی طولانی تر از تصمیم گیری است
اولین تفاوت میان این دو مفهوم این است که معمولاً فرآیند مربوط به تصمیم سازی از فرآیند تصمیم گیری طولانی تر است، یعنی ما برای حل مسئله باید زمان زیادی را صرف تصمیم سازی کنیم و سپس در یک زمان کوتاه تصمیم گیری (اتخاذ تصمیم نهایی) را انجام دهیم، البته این یک قاعده کلی است و ممکن است مرحله تصمیم سازی در مواردی کوتاه تر از مرحله تصمیم گیری باشد.
۲- تصمیم گیری توسط مدیران انجام می شود
یک تفاوت عمده دیگر میان تصمیم گیری و تصمیم سازی این است که در سطح سازمانی، مدیران میانی برای مدیران مافوق تصمیم سازی می کنند، اما تصمیم گیری برعکس می باشد، یعنی مدیران مافوق برای مدیران میانی تصمیم گیری انجام می دهند. در واقع تصمیم سازی از پایین به بالا و تصمیم گیری از بالا به پایین در سازمان اتفاق می افتد.
۳- تصمیم سازی اعضای بیشتری را درگیر می کند
تفاوت دیگری که میان این دو مفهوم وجود دارد این است که تعداد اعضای درگیر در فرآیند تصمیم سازی بسیار بیشتر از فرآیند تصمیم گیری هستند، زیرا فرآیند تصمیم گیری را معمولاً یک نفر (مدیریت سازمان) انجام می دهد.
۴- تصمیم گیری افراد را با امور اجرایی درگیر می کند
تفاوت دیگر این است که تصمیم گیرندگان در مباحث اجرایی وارد می شوند و اما تصمیم سازان خیر.
۵- تصمیم گیری مسئولیت بیشتری دارد
آخرین تفاوتی که میان تصمیم گیری با تصمیم سازی وجود دارد این است که تصمیم گیرندگان مسئولیت بیشتری را بر عهده خواهند داشت.
برای حل مسئله، تصمیم گیری نیاز است و برای تصمیم گیری، شما نیاز به تصمیم سازی دارید. تصمیم سازی پایه و اساس تصمیم گیری می باشد. افرادی که به صورت تیمی برای یک مدیر (به عنوان تصمیم گیرنده نهایی) تصمیم سازی می کنند در واقع مقدمات و بستر مورد نیاز برای اتخاذ این تصمیم را برای او فراهم می کنند. اگر قصد تصمیم گیری دارید، شما به عنوان یک تصمیم گیرنده و مدیریت سازمان می توانید از همکاری کارمندان خود برای تصمیم سازی بهره مند شوید، اما به یاد داشته باشید که عواقب شکست در تصمیم گیری بیشتر بر عهده شما خواهد بود.
بیشتر بخوانید: اهمیت تصمیم گیری در مدیریت
دیدگاهتان را بنویسید