تفاوت تحقیقات بازار و تحقیق بازاریابی چیست؟

با این که دو اصطلاح تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی اغلب به جای یکدیگر به کار برده می شوند، ولی تفاوت های چشمگیری با هم دارند. در این مقاله ابتدا هر یک از آن ها را تعریف می کنیم و سپس به بررسی تفاوت تحقیقات بازار و تحقیق بازاریابی خواهیم پرداخت.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیق بازاریابی زمانی برای شما به صورت شفاف مشخص خواهد شد که ابتدا تعریف هر یک از این دو اصطلاح را بدانید. به همین منظور هر کدام از این اصطلاحات را ابتدا تعریف کرده و سپس به بررسی تفاوت میان آن ها می پردازیم.
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار قبل از تولید محصول انجام می شود، یعنی شرکت بر اساس اطلاعاتی که از تحقیقات بازار به دست آورده قصد تصمیم گیری در مورد نوع محصول تولیدی را دارد. همانطور که از اسم آن پیداست، تحقیقات بازار یعنی ابتدا بازار را برای وارد کردن محصولات به درون آن بسنجیم.
تحقیقات بازاریابی چیست؟
تحقیقات بازاریابی بعد از تولید و توزیع صورت می گیرد و شرکت در این مرحله قصد بررسی میزان کارآمد بودن برنامه بازاریابی خود را دارد. با این تفسیر، تحقیقات بازاریابی نوعی محک برای ارزیابی روش بازاریابی استفاده شده می باشد.
تفاوت تحقیقات بازار و تحقیق بازاریابی چیست؟
بنابراین، تحقیقات بازار قبل از تولید محصول صورت می گیرد و تحقیقات بازاریابی بعد از تولید محصول انجام می شود. تمرکز اصلی تحقیقات بازار بر روی یک بازار مشخص است، اما تحقیقات بازاریابی در سطوح وسیع تری انجام می گیرد. به طور خلاصه، تفاوت اصلی آن ها این است که تحقیقات بازار نشان دهنده تحقیقاتی است که در یک بازار انجام می گیرند و تحقیقات بازار بسیار گسترده تر از تحقیقات بازاریابی می باشد.
شباهت تحقیقات بازار و تحقیق بازاریابی چیست؟
البته این دو اصطلاح هم پوشانی و شباهت هایی نیز با هم دارند. همانطور که قبلاً اشاره شد تحقیقات بازار تحقیقاتی است که بر روی روندهای بازار (روندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری و غیره)، نیازها و خواسته های مشتریان، رقابت مستقیم و غیرمستقیم و غیره صورت می گیرد. از طرف دیگر، تحقیقات بازاریابی همان تحقیقاتی است که بر روی بازاریابی تمرکز دارد. به عنوان مثال، از جمله مثال های تحقیقات بازاریابی می توان به تبلیغات، تحقیقات قیمت گذاری، تحقیقات کانال و غیره اشاره کرد.
طبق آمار رسمی گوگل (منبع)، تحقیقات بازار نسبت به تحقیقات بازاریابی بسیار رایج تر است و تقریباً ۵ برابر بیشتر توسط کاربران جستجو شده است. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که اصطلاح تحقیقات بازار در میان کاربران رایج تر است. از طرف دیگر، تحقیقات بازار دارای دیدگاه وسیع تری در مورد بازارها، افراد، و سازمان ها می باشد و تحقیقات بازاریابی بیشتر بر روی مسائل مربوط به بازاریابی مانند ترفیع و برندینگ تمرکز دارد.
بیشتر بخوانید: نکاتی برای ورود به بازار بورس
دیدگاهتان را بنویسید