تفاوت فروش و بازاریابی چیست؟

با این که در میان فروش و بازاریابی تفاوت وجود دارد اما گاهاً شاهد این هستیم که برخی افراد تفاوت فروش و بازاریابی را در نظر نگرفته و حتی در برخی موارد آن را دو یکی می پندارند. در صورتی بین این دو اصطلاح تفاوت عمده وجود دارد و کاملاً از نظر کارکردی از هم متمایز هستند. در این مقاله به تشریح این تفاوت پرداخته ایم.
بیشتر بخوانید: مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر فروش
در این مقاله قبل از این که به بررسی تفاوت فروش و بازاریابی بپردازیم، ابتدا تعریف مشخصی از هر کدام را ارائه می کنیم و سپس به طور دقیق این تفاوت ها را بیان می کنیم.
فروش یعنی چه؟
در اصطلاح کسب و کار، فروش به معنای تبادل خدمات و محصولات و دریافت مبلغی پول در ازای این تبادل است، که البته روش های فروش گسترده هستند و هر سازمانی با توجه به حوزه فعالیت خود، از این از روش های فروش برای خود استفاده می کند.
بازاریابی یعنی چه؟
بازاریابی نسبت به فروش، یک حوزه وسیع تر را شامل می شود و در بردارنده تحقیقات بازار، ارائه پیشنهادهای ویژه فروش به مشتریان و انجام عمل فروش می شود. بنابراین می توان گفت که بازاریابی بسیار وسیع تر از فروش می باشد. بازاریابی نیز روش های مختلفی دارد و سازمان ها گاهاً از چندین روش بازاریابی برای افزایش سود خود استفاده می کنند.
تفاوت فروش و بازاریابی چیست؟
در ادامه به چند مورد از تفاوت های فروش و بازاریابی اشاره می کنیم:
- تمرکز اصلی فروش بر روی کسب و کار یا سازمان مورد نظر است اما بازاریابی اولویت خود را بر روی نیازهای مشتریان قرار داده است
- در بازاریابی اصلی ترین هدف ما جلب رضایت مشتریان و نگه داشتن آن ها با استفاده از ارائه محصولات با کیفیت و مورد نیاز آن ها می باشد اما در فروش هدف کسب سود است
- یک بازاریاب به دنبال برطرف کردن نیازهای مشتری است و این برطرف کردن نیازهای مشتری طبعاً سودی را نیز به کسب و کار مورد نظر خواهد رساند ولی مسئول فروش به دنبال این است که مشتریان را وادار به خرید محصولات یا خدمات شما از طریق تبلیغات و ارائه پیشنهاد به آن ها کند
- یک بازاریاب یک فروشنده نیز می باشد ولی یک فروشنده لزوماً بازاریاب نیست. یعنی فروش زیر مجموعه بازاریابی است.
- بازاریابی یک امر بلند مدت و دارای برنامه ریزی مدون است اما فروش یک امر کوتاه مدت است.
در واقع فروش به نوعی مشتریان را تشویق به خرید محصولات و خدمات می کند ولی بازاریابی در تلاش است تا به نیازها و سلیقه های مشتریان پی برده و محصولاتی را برای برآورده کردن این نیازها به آن ها پیشنهاد کند.
تفاوت های بسیاری میان فروش و بازایابی وجود دارند، ولی اصلی ترین تفاوت فروش و بازاریابی نوع نگاه آن ها به مشتری است. فروش نگاه سودآوری به مشتری دارد و بیشتر بر روی تولید کننده محصولات و خدمات متمرکز است در حالی که بازاریابی عملی است که بیشتر به نیازهای مشتریان دقت می کند و نیازهای تولید کننده را وابسته به ارتقای رضایت مشتریان و برطرف شدن نیازهای آن ها می داند.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای
دیدگاهتان را بنویسید