جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > تحقیق و پژوهش > روش های محاسبه روایی پرسشنامه

روش های محاسبه روایی پرسشنامه

access_timeژوئن 17, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open تحقیق و پژوهش
محاسبه روایی پرسشنامه

روایی (اعتبار) پرسشنامه همانند پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه معیاری برای سنجش پرسشنامه ها می باشد. به طور کلی، روایی یک پرسشنامه به این معناست که پرسشنامه تا چه میزان قادر به اندازه گیری یک مولفه مورد نظر می باشد. حال برای محاسبه روایی پرسشنامه ها روش های مختلفی نیز ارائه شده اند.

بیشتر بخوانید: انواع روش محاسبه حجم نمونه در آمار

روش های مختلف برای محاسبه روایی پرسشنامه ها در دو گروه کلی دسته بندی شده اند که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

انواع روش های محاسبه روایی پرسشنامه

  • روایی درونی

روایی درونی به معنای این است که معیارهای به دست آمده از پژوهش ما چه اندازه ای و با چه دقتی قادر به اندازه گیری صفت مورد نظر هستند.

  • روایی بیرونی

روایی بیرونی به این معناست که معیارهای به دست آمده از نمونه تحت مطالعه با چه دقتی قادر به جمعیت مرجعی را که نمونه مطالعه از آن گرفته شده است، توصیف می کنند.

حال با این دو دسته بندی کلی، به معرفی روش های محاسبه روایی پرسشنامه می پردازیم.

روایی نظری

  • روایی صوری

برخی اعتقاد دارند که روایی صوری مولفه ای از روایی محتوایی است. روایی صوری زمانی محاسبه می شود که فردی که در حوزه مورد مطالعه تخصص دارد و پرسشنامه آن را بررسی می کند به این نتیجه می رسد که این پرسشنامه صفت یا مشخصه مورد علاقه او را اندازه گیری می کند. در واقع روایی صوری بستگی به نظر تخصصی پژوهشگر دارد.

  • روایی محتوایی

مشابه با پایایی محتوایی، روایی محتوایی به این معناست که پرسشنامه مورد نظر تا چه میزان قادر به تخمین یا اندازه گیری موضوع مورد علاقه ما می باشد. پرسشنامه ای که روایی محتوایی داشته باشد، باید سوالات موجود در آن به صورت کامل حوزه مورد را پوشش دهند.

روایی تجربی

  • روایی پیش گو

این نوع روایی توانایی پرسشنامه را برای پیش گویی کردن رخدادها، رفتارها، نگرش ها یا نتایج آینده اندازه گیری می کند.

  • روایی همزمان

این روش قادر است یک پرسشنامه جدید را در مقابل بهترین و پیشرفته ترین استانداردهای موجود (استانداردهای طلایی) بسنجد.

  • روایی سازه

این روش بیانگر این است که یک پرسشنامه تا چه میزان قادر به اندازه گیری صفت یا سازه نظری مورد نظر است. این روش از یک سازه فرضی برای مقایسه ها استفاده می کند.

  • روایی همگرا

در روایی همگرا، معیارهای مختلف از یک مفهوم، نتایج یکسانی را به دست می دهند، و باید از معیارهای خود-گزارش در مقابل مشاهدات استفاده کنیم.

  • روایی افتراقی

این روش نیز به نوعی به سلیقه پژوهشگر بر می گردد. به این صورت که پژوهشگر یک صفت را مشاهده می کند و به صورت تجربی و با مشاهده به این نتیجه می رسد که یک معیار با معیار دیگری متفاوت است یا خیر.

  • روایی گروه-معلوم

در این روش، گروهی را که یک مشخصه به صورت کامل در آن اندازه گیری شده و معلوم است، با گروهی که هیچ مطالعه ای بر روی آن انجام نشده است مقایسه می کنیم.

  • روایی عاملی

این روش در واقع یک تعمیم از روایی محتوایی است. زیرا محتوای ساختار مورد نظر را با استفاده از یک مدل آماری به نام تجزیه و تحلیل عاملی روایی سنجی می کند.

  • روایی آزمون فرض

در این روش یک آزمون فرض در مورد ارتباط میان مفهوم اندازه گیری شده (متغیر) یا مفاهیم دیگر (متغیرها) که از یک نظریه گرفته شده اند، تایید خواهد شد. این نیز یک روش تجربی است.

در هر مطالعه ما با توجه به نوع مطالعه و نوع پرسشنامه مورد استفاده، شما باید یکی از روش های محاسبه روایی در پرسشنامه را انتخاب کنید. آزمون های روایی سنجی به صورت کلی به دو دسته نظری و تجربی تقسیم می شوند. روش های نظری مطمئن تر هستند زیرا اگر فردی تخصص کافی برای استفاده از روش های تجربی را نداشته باشد، ممکن است نتایج گمراه کننده ای را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: روایی محتوایی چیست؟

برچسب ها: پایایی مرکبپرسشنامه اضطراب امتحانپرسشنامه باور به دنیای عادلانهپرسشنامه رضايت شغلیپرسشنامه عزت نفس جنسیدانلود رایگان پرسشنامهروایی پرسشنامهروش های محاسبه حجم نمونهروش های محاسبه روایی پرسشنامه
بعدی بوم مدل کسب و کار چیست؟
قبلی منابع کنکور ارشد روانسنجی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
  • بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up