عوامل موثر بر قصد خرید مشتری

قصد خرید مشتری (Customer’s Purchase Intention) از جمله مهم ترین عواملی است که بازاریاب ها و فروشندگان محصولات باید بر روی آن تمرکز داشته باشند تا بتوانند با افزایش آن، سود بیشتری را کسب کنند. در عین حال عواملی وجود دارند که بر روی قصد خرید مشتری موثر هستند.
بیشتر بخوانید: چگونه به مشتریان جایزه بدهیم؟
عوامل موثر بر قصد خرید مشتری عبارتند از:
۱- بسته بندی محصولات
بسته بندی محصولات از جمله عوامل موثر بر قصد خرید مشتریان می باشد که بسیاری از فروشندگان و بازاریاب ها بر روی آن کار می کنند. طراحی و بسته بندی محصول تاثیر بالایی بر روی رضایت مشتریان دارد و رضایت مشتریان نیز به صورت مستقیم بر روی قصد خرید آن ها موثر است. بنابراین اگر بخواهیم قصد خرید مشتریان را برای یک محصول حفظ کنیم باید بسته بندی محصول مورد نظر را به عنوان یک عامل مهم مدنظر داشته باشیم.
۲- دانش مشتری
دانش مشتری (Customer Knowledge) میزان اطلاعاتی است که مشتری در مورد محصول دارد. هر چه این اطلاعات بیشتر باشد، قصد خرید مشتری نیز افزایش پیدا می کند. بسیاری از فروشگاه های آنلاین مانند دیجی کالا، با قرار دادن اطلاعات جانبی در مورد محصولات مانند نظرات کاربران، نقد و بررسی محصولات و … سعی در افزایش دانش مشتری دارند زیرا افزایش دانش مشتری نسبت به یک محصول موجب افزایش قصد خرید او می شود.
۳- ارزش ادراک شده
ارزش ادراک شده (Perceived Value) میزان درک مشتری از ارزش محصول است. هر چه این ارزش ادراک شده از نظر مشتری بالاتر باشد، قصد خرید مشتری نیز افزایش پیدا می کند. برای مثال یک محصول از نظر مشتری ارزش بالایی دارد، این مشتری به صورت ناخودآگاه دید مثبتی نسبت به خرید این محصول خواهد داشت و در نتیجه قصد خرید بالاتری نسبت به محصولات دیگر دارد.
۴- تایید محصول توسط افراد مشهور
افراد مشهور یا سلبریتی ها گاهی از یک محصول حمایت می کنند. حال چه این حمایت یک آگهی تبلیغاتی باشد و چه فرد سلبریتی به صورت مستقل و بدون دریافت هزینه تبلیغات این حمایت را اعلام کند، این کار باعث افزایش قصد خرید مشتریان خواهد شد و فروش محصولات را چند برابر می کند زیرا سلبریتی ها به دلیل محبوبیتی که در نزد مردم دارند، تاثیر روانی بر روی قصد خرید آن ها خواهند داشت.
۵- اعتماد به برند
یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قصد خرید مشتریان اعتماد به برند است. بسیاری از مشتریان وجود دارند که برای خرید محصولات تنها به برند آن ها نگاه می کنند و اگر شما یک محصول مناسب با قیمت مناسب ولی بدون شهرت برند را به آن ها پیشنهاد کنید، احتمالاً رغبتی برای خرید آن نخواهند داشت. بنابراین اعتماد به برند تاثیر مهمی بر قصد خرید مشتری دارد.
عوامل مختلفی بر روی قصد خرید مشتری موثر هستند که در این جا ۵ عامل از مهم ترین آن ها را شرح دادیم. از جمله عوامل دیگری که بر روی قصد خرید مشتری موثر هستند می توان به آشنایی با برند، ریسک ادراک شده از محصول، قیمت محصول، تخفیف و … اشاره کرد. شما باید به خوبی بر روی تمامی این عوامل متمرکز باشید تا بتوانید قصد خرید مشتریان از محصولات خود را افزایش دهید.
بیشتر بخوانید: پرسشنامه قصد خرید مشتریان
دیدگاهتان را بنویسید