فرآیندهای منابع انسانی

همانطور که می دانیم، رضایت مشتریان عامل مهمی در رونق گرفتن کسب و کار است. فرآیندهای منابع انسانی (Human Resources Processes) تاثیر مستقیمی بر روی رضایت مشتریان دارند زیرا زمانی که مشتریان یک سازمان یا شرکت، فهم درست و مناسبی را از فرآیند منابع انسانی، نحوه عملکرد منابع انسانی و نحوه تعامل برقرار کردن با منابع انسانی داشته باشند، آنگاه نسبت به خدمات و محصولات آن سازمان یا شرکت احساس بهتری پیدا می کنند و این امر باعث می شود تا رضایت مشتریان نسبت به کسب و کار مورد نظر افزایش یابد. شکی نیست که این یک نقطه قوت برای هر کسب و کاری می باشد. بیشتر بخوانید: مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر منابع انسانی
سازمان هایی که در زمینه مدیریت منابع انسانی تخصص دارند، مبنا و اساس کار خود را بر پایه مدیریت منابع انسانی صحیح، قدرتمند و موثر بنا بنهاده اند تا به این صورت بتوانند اعتماد مشتریان را جلب کنند. فرآیندهای منابع انسانی دارای کاربردهای فراوانی هستند و مدیران منابع انسانی مسئولیت طراحی و توسعه این فرآیندها و استفاده صحیح از این فرآیندها را بر عهده دارند. در واقع، مدیریت منابع انسانی خود یک تصمیم استراتژیک در این حوزه محسوب می شود. فرآیندهای منابع انسانی نوین، همواره به بررسی و ارزیابی فرآیند می پردازند و با شناسایی شکاف ها و مسائل موجود در فرآیند، در تلاش برای رفع کردن آن ها خواهند بود، که این تلاش منجر به افزایش بهره وری سازمان خواهد شد.
حوزه های اصلی فرآیند منابع انسانی
فرآیندهای مدرن منابع انسانی با گروه بندی منطقی باعث ایجاد ارزش افزوده برای مخاطبین داخلی و خارجی سازمان می شوند. این گروه های اصلی عبارتند از:
- استخدام و نیروی انسانی
- حقوق و مزایا
- آموزش و توسعه
- توسعه حرفه ای
- مدیریت استعداد
- توسعه راهبردی
- کنترل منابع انسانی
فرآیند مدیریت منابع انسانی
هدف از فرآیند مدیریت منابع انسانی عبارت از نیاز سنجی، شناسایی، پذیرش، جذب، نگهداری، آموزش، ارتقاء شغلی، ارائه خدمات پرسنلی و رفاهی و انگیزشی، ارزشیابی عملکرد و سنجش خدمات و بالاخره انجام خدمات مربوط به خاتمه همکاری نیروی انسانی در چارچوب برنامه ها و اهداف کلی شرکت می باشد.
فرآیند مدیریت منابع انسانی از زیر فرآیندهای زیر تشکیل شده است:
- زیر فرآیند برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی
- زیر فرآیند آموزش
- زیر فرآیند ارزیابی عملکرد و توسعه نیروی انسانی
- زیر فرآیند سنجش نگرش کارکنان
- زیر فرآیند خدمات رفاهی و انگیزشی
به طور کلی، هنر واقعی منابع انسانی همان ایجاد ارتباط صحیح و ارائه پشتیبانی مناسب برای تمامی مدیران و کارکنان سازمان است. نقش منابع انسانی در رقابت با رقبای حاضر در بازار، حفظ کردن نیروی انسانی است، که در این حوزه، گروه بندی منطقی فرآیندها به ارتباطات و مدیریت فرآیندها کمک می کند. تقسیم بندی فرآیندهای منابع انسانی در هر سازمان متفاوت است، اما فرآیندهای اصلی منابع انسانی در حوزه منابع انسانی در همین ۵ گروه قرار گرفته و در واقع بهینه ترین عملکرد خود را در این زیر فرآیندها خواهند داشت.
البته نباید این نکته را فراموش کنیم که این تقسیم بندی برای همه سازمان ها یکسان نیست، بلکه برای هر سازمان متفاوت است. اصلی ترین ویژگی منابع انسانی همان ایجاد ارتباط موثر میان کارکنان و مدیران و ارائه پشتیبانی های لازم برای پیشبرد اهداف سازمان است.
بیشتر بخوانید: سه ابزار توسعه منابع انسانی
دیدگاهتان را بنویسید