فرصت ها و تهدیدهای خود را بشناسید

در زمینه کسب و کار، همواره شناسایی فرصت ها و تهدیدها، پس از شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت، می تواند بر روی سرنوشت شما تاثیر داشته باشد. فرصت ها و تهدیدها همان نیروهای بیرونی هستند که همواره در کسب و کار شما در حال رخ دادن هستند و اگر به خوبی فرصت ها و تهدیدهای خود را بشناسید، می توانید برنامه ریزی کنید و شرایط را در تحت کنترل داشته باشید.
بیشتر بخوانید: چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟
در کسب و کارهای مختلف هر روزه با تغییراتی مواجه هستیم که می توانند فرصت ها یا تهدیدهای بالقوه ای برای کسب و کار شما باشند. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تغییرات موجود در فضای کسب و کار
- ورود رقبای جدید و قدرتمند به فضای رقابت
- ظهور فناوری های منحصر به فرد
- تغییرات اقتصادی که بر روی عادت های خرید مشتریان تاثیر می گذارند
- تغییر در سیاست ها، قوانین و مقررات
این ها تنها چند مورد از تغییراتی هستند که ممکن است در بازار با آن ها مواجه شوید و در هنگام مواجه شدن با آن ها، شما باید با تجزیه و تحلیل دقیق و مشورت کردن با متخصصان مربوطه، برنامه ریزی مناسبی را برای کسب و کار خود انجام دهید.
البته فرصت بودن یا تهدید بودن برخی از این تغییرات موجود در بازار یک امر نسبی است، به این معنا که اگر شما تصمیمات مناسبی را مثلاً برای ظهور فناوری های جدید اتخاذ کنید و قادر به استفاده از این فناوری ها در کسب و کار خود باشید، این تغییر تبدیل به یک فرصت خواهد شد و در غیر این صورت، این تحول برای کسب و کار شما یک تهدید خواهد بود. در ادامه تعدادی از فرصت ها و تهدیدهای خود را که تاثیر احتمالی بر روی کسب و کار شما دارند معرفی می کنیم:
-
فرصت ها
- ورود فناوری های جدید به بازار
- در دسترس بودن مواد و ابزار جدید
- تغییر در سلیقه مشتریان
- رشد بازار
- استفاده های جدید از محصولات قدیمی
-
تهدیدها
- کاهش رشد بازار
- تغییر در سلیقه مشتریان و عادت های خرید آن ها
- کمبود مواد خام
- مقررات جدید
- رکود اقتصادی
چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؟
هر تهدید برای کسب و کار شما می تواند سه حالت منفعت، ضرر یا ترکیبی از هر دو را برای آن به همراه داشته باشد. مدیران موفق مدیرانی هستند که تغییرات موجود در بازار را از قبل پیش بینی کنند و کسب و کار خود را با برنامه ریزی منظم برای مقابله با این تغییرات آماده کنند. زمانی که شما اقدامات لازم برای رو به رو شدن با تهدیدها را تدارک دیده باشید، به احتمال زیاد می توانید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنید.
همانطور که مشاهده کردید، برخی از این تغییرات می توانند به صورت همزمان هم تهدید باشند و هم فرصت، و تهدید یا فرصت بودن آن ها نسبی است و بستگی به نوع تطبیق پذیری کسب و کار شما با تغییرات ایجاد شده در بازار دارد. شما به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار همواره باید با تغییرات بازار خود را منطبق کنید، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را بشناسید، فرصت ها و تهدیدهای خود را بشناسید و با برنامه ریزی دقیق به سوی موفقیت گام بردارید.
بیشتر بخوانید: ایده های کسب و کار در زمینه گردشگری
دیدگاهتان را بنویسید