مشاوره در زمینه هوش تجاری و داشبردهای مدیریتی

هوش تجاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ هوش تجاری یا هوش کسب و کار در زبان ساده تر به تمام روش ها و فرایندهایی که داده ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می کنند اطلاق می گردد. مدیران می توانند به کمک هوش تجاری با انجام فرایند جمع آوری، یکپارچه سازی و پایش اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی نرم افزار های عملیاتی و انتقال آن به انباره داده تصمیم گیری سریع، دقیق و کاملاٌ صحیح را داشته باشند.

پیاده سازی هوش تجاری به درد چه کسب و کارهایی می خورد؟

هیچ محدودیتی برای استفاده از هوش تجاری وجود ندارد، هر کسب و کاری نیاز به آمار های دقیقی از میزان سود و زیان خود دارد می تواند از ان استفاده کند. مدیران ارشد سازمان‌ها  به دلیل حجيم بودن داده ها، پيچيدگي موجود در آنالیز و ناتواني در رهگیری نتايج فرآيندها و برای اینکه در تصمیمات دچار مشکل نشوند نیازمند استفاده از هوش تجاری هستند. هوش تجاري با کمک به حل مشکلات فوق، به دليل ساختاري که در سازمان به وجود مي آورد، باعث حذف مشکلات و ایجاد فرصت‌هاي جديد براي رشد سازمان مي شود. همچنین به دلیل صرفه جويي در زمان و هزينه ها، شرايط کاري سازمان را دگرگون مي سازد.

مزایای پیاده سازی هوش تجاری ترینو در سازمان شما شامل موارد زیر می شود.

  1. پاسخ های سریع به سوالات کسب و کاری
  2. هم راستا بودن اقدامات شما با استراتژی سازمان شما
  3. کاهش زمان صرف شده برای وارد کردن و تحلیل کردن داده
  4. درک بهتر مشتری و شناسایی نیاز مشتری
  5. داده‌های بنچ مارک در برابر داده‌های رقبا و داده‌های گذشته برای پیشرفت مداوم
  6. شناسایی و تحلیل مناطقی که نیاز به کاهش هزینه و یا تخصیص بودجه دارند
  7. افزایش بهره وری داخلی با صرف کردن وقت بر روی مواردی که اهمیت دارد
  8. پیش بینی کردن موفقیت‌ها
  9. بهینه سازی فرایندها

اجزای مختلف یک پروژه هوش تجاری کدامند؟

منابع داده (Data Sources)

هوش تجاری وابسته با داده ها است و منابع اطلاعاتی مهمترین جزء از اجزاء یک سیستم BI می‌باشد. سازمان شما باید دارای سیستم عملیاتی برای شناسایی منابع داده باشد تا آنها را برای پردازش و تحلیل ثبت کند. توجه داشته باشید بدون داشتن یک سیستم عملیاتی مناسب برای منابع داده نباید انتظار معجزه از یک سیستم هوش تجاری را داشت.

استخراج، پالایش و بارگذاری اطلاعات (ETL)

به دلیل اینکه داده‌های در سیستم‌های عملیاتی در بانک‌های اطلاعاتی مختلف قرار می گیرند، برای اینکه این داده‌ها استخراج و تحلیل شوند باید با ابزارهای ETL به این منابع اطلاعاتی مراجعه کرد. در کل ETL عملیات استخراج، پالایش و بارگذاری داده‌های خام از سیستم‌های اطلاعاتی و انجام تبدیلات لازم به منظور درج آنها در انبار داده گفته می شود.

انبار داده (data warehouse)

انباره داده یک پایگاه اطلاعاتی و جز مهمی از هوش تجاری است. در واقع بـه مجـموعـه‌ای از اطلاعات که از منابع مختلف اطلاعاتی سازمان جمع‌آوری، دسته‌بندی و ذخیره می‌شوند انبار داده اطلاع میشود. در سیستم‌های عملیاتی انبار داده جریان انتشار داده ها را کنترل، ثبت، ایجاد، پاک و جستجو می کند.

 تحلیل OLAP Analysis

برای اینکه بتوانیم تحلیل‌های مفید و سودمندی بر روی داده‌ها داشته باشیم باید بانک اطلاعاتی خاص مربوط به آن را ایجاد کنید. ساختار این نوع بانک‌های اطلاعاتی بر پایه Cube یا مکعب اطلاعاتی می‌باشد. با استفاده از این نوع ساختار می‌توان پیچیده‌ترین گزارش‌های تحلیلی را استخراج نمود.

استخراج داده (Data Mining)

استراج داده ها یکی از اهداف راه‌اندازی پروژه‌های هوش تجاری است. به کمک آن می توان اطلاعات پنهان و همچنین الگوها و روابط مابین حجم زیادی از داده ها را بدست آورد. بدون این فرآیند نمی توان خروجی و گزارش نهایی را به دست آورد.

گزارش دهی (Reporting)

گزارش دهی مهمترین بخش از هوش تجاری است. ارائه گزارش‌ها تحلیلی نیازمند یکسری ابزار مربوط به این حوزه است. نمونه ابزارهای مربوط به این حوزه شامل  SSRS، Power BI، Mobile Report Publisher، Excel و… می شوند.

چرا برای پیاده سازی سیستم های هوش تجاری به تیم ترینو مراجعه کنیم؟

در بحث هوش تجاری نداشتن تجربه و یا عدم وجود برنامه ریزی دقیق می تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. مشاوران و تیم با تجربه پیاده سازی هوش تجاری ترینو پس از تجزیه و تحلیل سازمان شما، اقدام به طراحی داشبوردهای اختصاصی میکنند که متناسب با مهمترین نیازهای شما باشد. همچنین مشاوران شرکت ترینو در مقوله هوش تجاری با شناسایی عوامل زیان آور موجود در سازمان شما، به شما کمک میکنند تا آنها را از چرخه حذف یا اصلاح کنید.