مهندسی فرآیندها و بازمهندسی فرآیندها

مهندسی فرآیندها و بازمهندسی فرآیندها دو اصطلاح مهم در زمینه کسب و کار هستند. در ادامه این مقاله هر یک از این دو اصطلاح را تعریف می کنیم و به بررسی نقش مهندسی فرآیندها و بازمهندسی فرآیندها در نیل به اهداف سازمانی خواهیم پرداخت. بنابراین به خواندن این مقاله ادامه دهید.
بیشتر بخوانید: فرآیندهای منابع انسانی
در ابتدا هر یک از این دو اصطلاح را تعریف می کنیم.
مهندسی فرآیندها چیست؟
مهندسی فرآیندهای کسب و کار به طور کلی به معنای ایجاد فرآیندهای کسب و کار به منظور دستیابی به اهداف سازمانی می باشد. مهندسی فرآیندها یک اصطلاح جدید متعلق به قرن بیست و یکم است و با استفاده از آن شما می توانید از اقتصاد پایدار و توسعه فنی صنایع در سراسر جهان حمایت کنید.
بازمهندسی فرآیندها چیست؟
بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار نیز به معنای اصلاح فرآیندهای کسب و کار به منظور بهبود معیارهای اصلی عملکرد از جمله هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت عملکرد است. به عبارت دیگر، بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار به معنای ایجاد مجدد یک فرآیند کسب و کار با هدف بهبود محصولات، افزایش کیفیت آن و کاهش هزینه ها می باشد.
مهندسی فرآیندها چه کاربردی دارد؟
مهندسی فرآیندها بر روی پردازش منابع پتروشیمی، نفت، گاز، مواد معدنی، مواد غذایی و منابع طبیعی دیگر تمرکز دارد تا بتواند محصولات ارزشمندی را به روشی پایدار تولید کند. بنابراین به طور خلاصه، مهندسی فرآیندها به معنای طراحی و اجرایی کردن تجهیزات در صنایع شیمیایی، معدنی، نفتی و گازی می باشد.
بازمهندسی فرآیندها چه کاربردی دارد؟
معمولاً بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار علمی است که طی آن فرآیندهای ناقص و ناتوان را پیدا می کنند و روش هایی را برای کنار گذاشتن یا تغییر دادن آن ها پیدا می کنند. در چند دهه گذشته، بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار به عنوان یک روش جایگزین برای مدیریت فرآیند کسب و کار (یعنی اتوماسیونی کردن یا استفاده مجدد از فرآیندهای موجود) مورد استفاده قرار گرفته است، که البته در این مدت زمان نسبتاً کوتاه، شهرت بسیار زیادی را به دست آورده است.
هدف مهندسی فرآیندها و بازمهندسی فرآیندها
اصلی ترین هدف مهندسی و بازمهندسی فرآیندها در هر سازمان، افزایش کیفیت محصولات و خدمات، جذب مشتریان بیشتر و کسب سود و در نهایت دست یافتن به اهداف سازمانی می باشد. بنابراین استفاده از این روش ها در هر سازمان، باعث رشد و پیشرفت سازمان خواهد شد اما شرط اصلی این است که به درستی به کار برده شوند.
در اکثر سازمان ها، تغییر به آرامی و به صورت گسسته اتفاق می افتد. اما روش بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار از تمامی ابزارهای مدرن به نحوی استفاده می کند تا در مورد پایه و اساس مربوط به فرآیندها، ایده ها و طرح های قبلی به صورت جدی و سریع مجدداً تصمیم گیری کند و تغییر در سازمان در جهت مثبت را تسریع کند. مهندسی فرآیندهای کسب و کار نیز حوزه بسیاری در زمینه کسب و کار را در بردارد و در واقع قبل از بازمنهدسی فرآیندها انجام می شود. یعنی مهندسی فرآیندها انجام می شود، اگر مفید نبود، آن گاه از بازمهندسی فرآیندها استفاده می کنیم.
بیشتر بخوانید: فرآیند بازاریابی
دیدگاهتان را بنویسید