جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > مدیریت عمومی > حسادت سازمانی چیست؟

حسادت سازمانی چیست؟

access_timeسپتامبر 5, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open مدیریت عمومی
پدیده حسادت سازمانی

پدیده حسادت سازمانی یکی از پدیده های رایج در سازمان ها می باشد. حسادت فرد به ترفیع و پیشرفت همکاران در محیط سازمان، مشهودترین نوع حسادت سازمانی شناخته می شود. حسادت سازمانی از مخرب ترین پدیده های سازمان است و شما به عنوان یک مدیر باید همواره برای جلوگیری از حسادت سازمانی تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری از حسادت سازمانی

حسادت سازمانی همانطور که از اسم آن پیداست یک مفهوم منفی را در ذهن ما ایجاد می کند اما پدیده حسادت سازمانی همواره منفی نیست. در این مقاله ابتدا تعریف ساده ای حسادت سازمانی ارائه می کنیم و سپس انواع آن را تعریف خواهیم کرد.

تعریف حسادت سازمانی

حسادت سازمانی به تعبیر ساده همان پدیده حسادت کردن کارکنان نسبت به نکات مثبت دیگری در فضای کار می باشد. حسادت سازمانی بسیار رایج است و بسته به نوع مدیریت کردن آن می تواند برای سازمان نقش مثبت یا منفی داشته باشد.  محققان، حسادت سازمانی را به عنوان هیولایی تعبیر کرده اند که سازمان را از درون می بلعد.

انواع حسادت سازمانی

۱- حسادت سازمانی مثبت

حسادت سازمانی اگر باعث تشویق افراد به تلاش بیشتر شود، و فضای رقابتی را در میان کارکنان یک سازمان ایجاد کند از نوع حسادت سازمانی مثبت است. یعنی حسادت سازمانی نیز می تواند موجب پیشبرد اهداف سازمانی شود.

۲- حسادت سازمانی منفی

شاید رایج ترین نشانه های حسادت سازمانی منفی همان زیرآب زنی و تلاش برای جلوگیری از پیشرفت دیگران است. زمانی که یک کارمند شاهد پیشرفت همکاران است به طور طبیعی حسادت خواهد کرد و زمانی این حسادت تبدیل به حسادت سازمانی منفی خواهد شد که این فرد برای ضربه زدن به همکارش اقدام کند. از این جهت کارفرما یا مدیر، باید با شایسته سالاری و عدالت افراد لایق را تشویق کند تا زیرآب زنی و حسادت سازمانی منفی در محیط سازمان باب نشود.

حسادت سازمانی یا فضای رقابتی؟

وظیفه اصلی یک مدیر در سازمان این است که حسادت سازمانی را تبدیل به رقابت کند. با غالب شدن فضای رقابتی سالم در سازمان همه کارکنان برای پیشرفت سازمان تلاش خواهند کرد و اصلی ترین مزیت این کار این است که ویژگی منفی حسادت سازمانی کنار گذاشته می شوند.

تفاوت حسادت با غبطه

طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «حسادت یک حالت هیجانی است که با غبطه تفاوت دارد، اما غبطه، گاهی حسادت افراد را به دنبال دارد».  به گفته روانشناس، دکتر ربابه غفار تبریزی، به شرطی این حسادت سازمانی از نوع سالم و خوب خواهد بود که پاداش های فرد به موقع به درستی به او داده شوند و اگر این پاداش ها به افراد نالایق داده شوند، فرد احساس حسادت منفی نسبت به همکاران خود پیدا خواهد کرد و حسادت سازمانی منفی در محیط سازمان رواج پیدا خواهد کرد.

پدیده حسادت سازمانی کاملاً طبیعی است و اگر شما به عنوان کارفرما یا مدیر، جلوگیری از حسادت سازمانی را سرلوحه کار خود قرار ندهید، لطمه زیادی را به عملکرد سازمان وارد می کند. حسادت سازمانی مثبت، باعث ایجاد فضای رقابتی خواهد شد اما حسادت سازمانی منفی منجر به ایجاد فضای زیرآب زنی در سازمان می شود و این جو منفی، تمرکز کارکنان را از آن ها می گیرد. به طور کلی، حسادت سازمانی اگر مدیریت نشود، یکی از مخرب ترین پدیده های سازمانی است.

بیشتر بخوانید: چگونه از جاسوسی سازمانی جلوگیری کنیم؟

برچسب ها: 5 سطح بلوغ سازمانیافزایش بهره وری سازمانبهسازی سازمانپدیده حسادت سازمانیجاسوسی سازمانیجلوگیری از حسادت سازمانیچالش های موجود در هر سازمانیحسادت در کارکنانحسادت سازمانی چیستحسادت کودکمخرب ترین پدیده های سازمان
بعدی معرفی فیلم بعد به کجا حمله کنیم؟ (Where to invade next?)
قبلی معرفی کتاب «جنگ بازاریابی»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
  • بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up