جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 02166226151
  • email info@traino.ir
0
ترینو
  • خانه
  • مقالات
    • بازاریابی
    • مهارت های فردی
    • منابع انسانی
    • کارآفرینی و استارتاپ
  • خدمات سازمانی
    • خدمات مشاوره مدیریت
    • خدمات آموزشی سازمانی
    • برگزاری رویداد سازمانی
  • آموزش غیر حضوری
    • محصولات دانلودی
    • وبینارها
    • دوره های ایمیلی
  • آموزش حضوری
    • کارگاه مدیریت فرایندهای کسب و کار
    • کارگاه خلاقیت و نوآوری
    • کارگاه ارتباط مؤثر
    • کارگاه فروش تلفنی
  • درباره ما
    • ترینو چیست؟
  • تماس با ما
perm_identity از اینجا شروع کنید

وبلاگ

ترینو > مقالات > مهارت های فردی > چگونه عذرخواهی کنیم؟

چگونه عذرخواهی کنیم؟

access_timeاکتبر 14, 2018
perm_identity ارسال شده توسط افشین متولی
folder_open مهارت های فردی
عذرخواهی کردن

همه ما گاهی کارهایی را انجام می دهیم یا حرف هایی را بیان می کنیم که بعداً بابت آن ها متاسف و پشیمان می شویم و برای نشان دادن تاسف خود، از طرف مقابل عذرخواهی می کنیم تا کدورتی بین ما ایجاد نشود. اما عذرخواهی کردن ما به چه صورت باشد تا تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. در این مقاله به این بحث پرداخته شده است. بیشتر بخوانید: چگونه ذهن دیگران را بخوانیم؟

عذرخواهی کردن هنری است که باید با تمرین کردن آن را بیاموزیم. برای عذرخواهی کردن باید دو نکته را همواره در نظر داشته باشید:

۱- غرور خود را کنار بگذارید

غرور بی جا همواره مانند دیواری میان یک رابطه ایستاده است و به طرفین اجازه نمی دهد تا به اشتباه خود اعتراف کنند یا این که بابت حرف های ناشایستی که زده اند از دیگری عذرخواهی کنند. اگر می خواهید عذرخواهی شما تاثیرگذار باشد، به طور کلی غرور بی جا را کنار بگذارید و با فروتنی از طرف مقابل خود عذرخواهی کنید. توجه داشته باشید حتی اگر با حالت مغرورانه از طرف مقابل عذرخواهی کنید، تاثیر عذرخواهی شما چندان نخواهد بود.

۲- شفاف و صریح عذرخواهی کنید

به طور دقیق و مشخص بگویید که من به خاطر کدام رفتار یا کدام اشتباهم عذرخواهی می کنم. به این طریق راحت تر می توانید ارتباط قلبی و عاطفی با طرف مقابل برقرار کرده و از او دلجویی کنید. هرگز از جمله «اگر باعث دلخوری شما شده ام، من را ببخشید» استفاده نکنید زیرا این جمله بسیار کلی است و شفافیت ندارد، بنابراین طرف مقابل نمی تواند بفهمد که شما دلیل ناراحتی او را متوجه شده اید. همواره سعی کنید خیلی واضح و شفاف جلو بروید و بابت کاری که کرده اید یا حرفی که زده اید به طور مشخص از طرف مقابل خود عذرخواهی کنید.

۳- هنگام عذرخواهی کردن خودتان را مخاطب قرار دهید

زمانی که شما از طرف مقابل عذرخواهی می کنید سعی کنید خود را مخاطب قرار داده و از ضمیر «من» استفاده کنید. به این طریق طرف مقابل به این نتیجه می رسد که شما مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته اید و دیگر حالت تدافعی در مقابل صحبت های شما نخواهد داشت.

۴- اشتباه خود را به هیچ وجه توجیه نکنید

در هنگام عذرخواهی باید به طور کامل مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید و هرگز در حین عذرخواهی حرفی نزنید که طرف مقابل حس کند شما می خواهید اشتباه خود را توجیه کنید. عذر خواهی شما زمانی مثمر ثمر واقع می شود و بر روی دیگری تاثیر می گذارد که شما به این باور رسیده باشید که اشتباه کرده اید و به دنبال توجیه آن نباشید.

۵- مطابق با شخصیت افراد از آن ها عذرخواهی کنید

هر فردی دارای خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی است. گاهی فرد مقابل بدون این که جمله «من معذرت می خواهم» را بشنود نیز شما را می بخشد زیرا به این نتیجه رسیده است که شما پشیمان هستید اما برخی افراد حتماً باید چندین بار این جمله را دریافت کنند تا ببخشند. بنابراین در نظر داشته باشید که شخصیت افراد بر روی میزان پذیرش معذرت خواهی آن ها تاثیر دارد.

استفاده از جملات رایجی مانند «ببخشید»، «عذرخواهی می کنم»، «شرمنده ام» و … هیچ کدام یک عذرخواهی محسوب نمی شود، بلکه همگی شروعی برای یک عذرخواهی هستند. معذرت خواهی موثر باید از ته دل و با هدف دلجویی و همدلی از طرف مقابل باشد نه صرفاً یک جمله که خودمان نیز اعتقادی به آن نداریم. بنابراین عذرخواهی موثر باید براساس باور و اعتقاد قلبی و پی بردن به اشتباهتان باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه هیپنوتیزم کنیم؟

برچسب ها: چگونه افکار دیگران را بخوانیمچگونه تمرکز کنیمچگونه خود را بشناسیمچگونه خود را معرفی کنیمچگونه خوش اخلاق باشیمچگونه ذهن دیگران را بخوانیم؟چگونه عذرخواهی کنیمچگونه هیپنوتیزم کنیم؟نحوه عذرخواهی
بعدی چگونه هیپنوتیزم کنیم؟
قبلی چگونه خواننده شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار برگزار شد
  • دوره آموزشی فروش تلفنی برگزار شد
  • استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟
  • نکاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
  • بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟
دسته‌ها
  • آموزش
  • بازاریابی
  • تحقیق و پژوهش
  • تحلیل کسب و کار
  • تخصصی روانشناسی
  • تخصصی صنایع
  • تکنولوژی
  • دسته‌بندی نشده
  • کارآفرینی و استارتاپ
  • کاریابی و موفقیت شغلی
  • مالی، حسابداری و بازار سرمایه
  • متفرقه
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت عمومی
  • مدیریت کیفیت
  • منابع انسانی
  • مهارت های فردی
Ad Banner
برچسب‌ها
5 سطح بلوغ سازمانی آموزش منابع انسانی آمیخته بازاریابی آگاهی در هر مذاکره احراز شغل ارتقا مهارت های اجتماعی استخدام استخراج مقاله از پایان نامه استراتژی بازاریابی استراتژی کسب و کار افزایش بهره وری سازمان انواع رزومه انواع سیستم تخفیف دهی در فروش انواع مصاحبه استخدامی اهداف سازمانی بازاریابی بازاریابی اشتراکی بازاریابی دیجیتال بازاریابی شبکه ای بازاریابی پایگاه داده بهسازی سازمان ترک شغل حمل و نقل هوشمند دارو درمانی اضطراب دارو درمانی افسردگی درمان افسردگی با طب سنتی سایت استخدام معتبر سیستم پرداخت هوشمند شغل زدایی فرسودگی شغلی فرمول مذاکره مذاکره درونی مشکلات روانی ناشی از استرس مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی معرفی کتاب مهارت های ارتباطی موضوعات تحقیقاتی جدید در تصمیم گیری چند معیاره موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی موضوعات تحقیقاتی جدید در روانشناسی خانواده موضوعات تحقیقاتی جدید در مدیریت منابع انسانی نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی پر درآمدترین شغل ها چگونه خود را معرفی کنیم کارمندیابی

ترینو چیست؟

ترینو می­تواند یک اسم باشد، می­تواند یک برند باشد، ترینو حتی می­تواند یک موجود زنده باشد. اما آنچه مهم است، ترینو کمک­های بسیار زیادی می­تواند به شما بکند.

اگر دانشجو هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا در کنار درس خواندن، مهارت­هایی را بیاموزید که آینده شغلی شما را تضمین می­کند.

اگر کارمند هستید، ترینو به شما کمک می­کند تا یک مسیر شغلی بهتر را برای خود ترسیم کنید و ارتقای شغلی پیدا کنید. ادامه مطلب

تماس با ما
  • location_on
    تهران، ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی، کوچه سامان، پلاک 31، طبقه اول، واحد2
  • phone_android
    02166226151
  • email
    info@traino.ir
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به ترینو می باشد.
keyboard_arrow_up