مزایا و معایب کار کردن اقوام و آشنایان در یک محل کار چیست؟

استفاده کردن از کار کردن اقوام و آشنایان در یک محل کار دارای مزایا و معایبی می باشد. قبل از هر چیز باید بگوییم معایب این کار بیشتر از مزایای آن می باشد. بسیاری از متخصصان در زمینه منابع انسانی به مدیران تاکید کرده اند که هرگز از دوستان و آشنایان خود در کسب و کار استفاده نکنید یا حتی برعکس این قضیه نیز صادق است، یعنی اکثر صاحب نظران با کار کردن اقوام و آشنایان در یک محل کار مخالف هستند.
بیشتر بخوانید: آیا استخدام افراد سفارش شده کار درستی است؟
استخدام کردن اقوام و آشنایان مشکلات زیادی را برای مدیر ایجاد خواهد کرد. کسب و کار در این روزها جهانی شده است و رقابت در این زمینه بسیار بیشتر از قبل می باشد. بنابراین حساسیتی در کسب و کار و خصوصاً در جایگاه مدیریتی آن وجود دارد که نباید به هیچ عنوان اهداف سازمانی را با انجام چنین کارهای به خطر انداخت.
معایب کار کردن اقوام و آشنایان در یک محل کار چیست؟
۱- انتخاب سلیقه ای افراد توسط مدیر
در چنین شرایطی کارکنان سازمان به این نتیجه می رسند که مدیر با سلیقه خود و صرفاً به دلیل آشنا بودن با فرد متقاضی او را استخدام کرده است و این امر موجب خشم کارکنان می شود.
۲- سوء استفاده کردن کارمند از موقعیت خود
ممکن است این فرد استخدام شده از آشنا یا اقوام بودن خود با مدیر سوء استفاده کند و از مدیر کاری را درخواست کند که مربوط به سازمان و کسب و کار است، و مشکل از جایی شروع خواهد شد که مدیر علی رغم میل باطنی خود این کار را برای او انجام دهد.
۳- از بین رفتن مرز بین دوستی و کار
خطوط و مرزهای میان کسب و کار و دوستی به مرور زمان از بین می روند. در این حالت کارمند که از آشنایان مدیر است از مدیر درخواست حقوق و مزایای بیشتری را می کند.
۴- محدودیت در انتقاد از کارمند
رابطه میان مدیر و کارمند او در این حالت به صورتی خواهد بود که نمی توانند از هم انتقاد کنند. همچنین اخراج کردن اقوام توسط مدیر نسبت به اخراج کردن دیگر کارکنان سخت تر خواهد بود. بنابراین ناعدالتی در ساز و کار سازمان ایجاد خواهد شد.
۵- تغییر شکل روابط درون سازمان
فاصله میان رئیس بودن و کارمند بودن میان این دو نفر همواره باقی خواهد ماند. و برخلاف رابطه دوستی، رابطه مافوق و زیردست بودن رابطه میان دو نفر مساوی نیست.
۶- محدودیت مدیر در نظارت بر عملکرد کارمند
مدیران مسئولیت بهره وری کارکنان خود را دارند و حقوق می گیرند که عملکرد کارکنان را نظارت کنند زیرا این عملکرد بر روی خط مشی های سازمان موثر است. اگر مدیر با کارمند خود دوست باشد، هرگز این نظارت را انجام نمی دهد، بنابراین این امر مشکل ساز خواهد بود.
بنابراین اگر شما مدیر سازمانی هستید، سعی کنید از اقوام یا آشنایان خود در سازمان استفاده نکنید، زیرا در این صورت عملکرد سازمان کاهش پیدا خواهد کرد و نوع رابطه شما با کارمند موردنظر انتقاد کردن یا اخراج کردن این کارمند را برای شما سخت می کند بنابراین شما بین یک دو راهی قرار خواهید گرفت.
بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کارمندیابی از داخل سازمان
دیدگاهتان را بنویسید