وبلاگ ترینو

استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟

استاندارد GS1 یک معیار جهانی برای طراحی، توسعه و اجرای استانداردهای مختلف در ارتباط با کالاها و داده های مربوط به آن هاست. در واقع GS1 یک سازمان است که در سطح بین المللی فعالیت هایی را برای افزایش کارایی و شفاف سازی زنجیره های تامین انجام می دهد. در این مقاله به بررسی نقش این استاندارد در مدیریت زنجیره تأمین می پردازیم.

پیش از این که به بررسی نقش سیستم GS1 در مدیریت زنجیره تأمین بپردازیم لازم می دانیم یک تعریف جامع از استاندارد GS1 ارائه دهیم و سپس به بررسی جنبه های مختلف این سیستم یکپارچه جهانی و کاربرد آن در زنجیره های تأمین بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

استاندارد GS1 چیست؟

سازمان GS1 یک سازمان استاندارد بین المللی است که وظیفه طراحی، توسعه و اجرای استانداردهای مربوط به شناسایی کالاها، ثبت خودکار داده ها و تبادل الکترونیکی داده ها را به منظور افزایش کارایی و شفاف سازی زنجیره های تأمین بر عهده دارد. این سازمان در سراسر دنیا ۱۱۴ نمایندگی دارد و آدرس آن www.gs1.org می باشد.

مدیریت زنجیره تأمین یعنی چه؟

زنجیره تأمین (Supply Chain) شبکه ای از فرآیندهاست که هدف نهایی آن ها تأمین کالاها و خدمات برای مشتریان است و مدیریت زنجیره تأمین (Supply Chain Management) در واقع یک فرآیند برای برنامه ریزی، اجرا و کنترل عملیات مربوط به زنجیره های تأمین جهت رسیدن به بهینه ترین حالت ممکن می باشد.

استاندارد GS1 چه کمکی به مدیریت زنجیره تأمین می کند؟

بدون شک تولید بهینه کالاها و ارائه خدمات مناسب به مشتریان نیازمند مدیریت صحیح زنجیره تأمین است. استاندارد GS1 به عنوان یک معیار جهانی از کیفیت کالاها و خدمات اطمینان حاصل می کند و باعث افزایش رضایت مندی مشتریان می شود. در یک جمله، علت استفاده اکثر سیستم های زنجیره تأمین از استانداردهای GS1 این است که این استانداردها در سطح جهانی مقبولیت دارند.

ویژگی های استاندارد GS1

  • این استاندارد از سال ۱۹۷۳ تاکنون در زمینه تثبیت استانداردها و راهکارهای مناسبی برای شناسایی کالاها و خدمات فعالیت دارد.
  • این استاندارد در حوزه های مختلف از جمله خرده فروشی، بهداشت و درمان، صنعت، حمل و نقل، لجستیک و … فعالیت داشته است.
  • این استاندارد دامنه وسیعی از خدمات، محصولات و راهکارهای مفید را ارائه می کند
  • استاندارد GS1 یکی از بهترین روش ها برای بهبود قابلیت های مربوط به مدیریت زنجیره تأمین می باشد
  • در ایران، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات که عضوی از سازمان GS1 است از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است

هر زمان که صحبت از یک استاندارد پذیرفته شده در سطح بین المللی برای شناسایی کالاها و خدمات و کدگذاری آن ها به صورت رسمی می شود، استاندارد GS1 به عنوان بزرگترین سازمان تعیین استانداردهای جهانی برای بهبود کارایی سیستم های مدیریت زنجیره تأمین خود را نشان می دهد. یکی از بزرگترین فواید استفاده از استانداردهای GS1 بهبود کارایی مدیریت زنجیره تأمین از جمله فعالیت های تولید، پخش، خرده فروشی و … می باشد. در دوره « آشنایی با استانداردهای بین المللی GS۱ » که با همکاری پلتفرم آنلاین ترینو و مرکز آموزش بازرگانی برگزار می شود،استاندارد GS1 به طور کامل مورد بحث خواهد گرفت.