وبلاگ ترینو

بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟

بدون شک یکی از مهم ترین گام های صادرات موفق در هر شرایطی، بازاریابی صادراتی است. بازاریابی صادراتی به معنای شناسایی بازار هدف، تحلیل وضعیت بازار و قیمت گذاری محصولات می باشد. هر چه دقت بیشتری در امر بازاریابی صادراتی داشته باشید، موفقیت شما در مرحله توزیع و فروش نیز بیشتر خواهد شد و تبدیل به یک برند جهانی می شوید.

همانطور که بازاریابی نقش مهمی در همه حوزه های کسب و کار دارد، در مورد صادرات نیز بدون استفاده از بازاریابی صادراتی نمی توان انتظار موفقیت و پیشرفت در زمینه فروش بین المللی را داشت. بنابراین در این مقاله، بعد از ارائه یک تعریف از بازاریابی صادراتی، نحوه انجام گرفتن بازاریابی صادراتی را بررسی کرده ایم.

بازاریابی صادراتی چیست؟

بازاریابی صادراتی (Export Marketing) به معنای بازاریابی محصولات یا خدمات در سطح بین المللی و جذب مخاطبان جدید به منظور ایجاد فرصت های صادراتی جدید می باشد. به عنوان مثال، شرکت کردن در نمایشگاه های تجاری بین المللی، استفاده از شبکه های مجازی برای تبلیغات و … از جمله اعمال بازاریابی صادراتی می باشد.

بازاریابی صادراتی چگونه انجام می شود؟

برای انجام دادن بازاریابی صادراتی باید چند گام را به ترتیب اجرا کنید تا برتری را در بازار بین المللی به دست آورید:

۱- تحقیقات بازار

شرایط حاکم بر یک بازار جدید در یک کشور دیگر قطعاً با شرایط موجود در کشور شما متفاوت است. تحقیقات بازار در حوره بازاریابی به شما کمک می کند تا از این شرایط آگاهی داشته باشید و برنامه های مربوط به بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. به این طریق می توانید تغییرات موجود در بازار را پیش بینی و دنبال کرده و میزان موفقیت خود را ارزیابی نمایید.

۲- تبلیغات و برندینگ

برای اجرای موفقیت آمیز بازاریابی صادراتی، تبلیغات و برندینگ از جمله مهم ترین گام ها محسوب می شوند. تبلیغات و برندینگ به طور کلی با هدف افزایش آگاهی مشتری از برند و افزایش فروش انجام می شوند و شامل برنامه های تبلیغاتی موثر، برنامه های ترویجی کارآمد و ایجاد هویت برند و هویت تجاری می باشند و عامل موفقیت بازاریابی صادراتی به حساب می آیند.

۳- استفاده از بازاریابی دیجیتالی

استفاده از بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing) و ابزارهای مربوط به آن یکی از زیرمجموعه های بازاریابی صادراتی است. برای استفاده از بازاریابی صادراتی و موفقیت در فضای مجازی شما باید یک وب سایت مناسب طراحی کنید و با قرار دادن محتوای مناسب بتوانید مشتریان بین المللی را به سوی کسب و کار خود جذب نمایید. توجه داشته باشید که در بازاریابی دیجیتالی در سطح بین المللی باید از محتوای انگلیسی استفاده کنید.

۴- نمایشگاه های تجاری

یکی از موثرترین راه ها برای اجرای بازاریابی بین المللی، مشارکت کردن در نمایشگاه های تجاری است که به صورت بین المللی برگزار می شوند. در این نمایشگاه ها می توانید محصولات را به بازار هدف معرفی کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

۵- استفاده از ابزارهای فروش قدرتمند

ابزارهای دیجیتالی مانند دیتابیس های آنلاین می توانند یکی از موثرترین مراحل مربوط به اجرای بازاریابی صادراتی باشند که قابلیت بخش بندی بازار برای مناطق مختلف و به روز نگه داشتن محصولات را دارند. البته هر چه بیشتر داده های فروش را تجزیه و تحلیل کنید، راحت تر به این نتیجه خواهید رسید که چه ابزاری برای فروش کسب و کار شما مفید هستند.

صادرات موفق به شدت وابسته به بازاریابی صادراتی مناسب و خلاقانه است. یعنی اگر شما نتوانید یک بازاریابی صادراتی را در سطح بین المللی با استفاده از ابزارهای روز دنیا انجام دهید، بدون شک روز به روز در بازار تجاری بین المللی ضعیف تر خواهید شد. در دوره «گام اول صادرات» به خوبی در مورد بازاریابی صادراتی، مبانی اجرای آن، نحوه انتخاب نماینده و توزیع کننده برای یک فروش موفق و … بحث خواهد شد.