وبلاگ ترینو

در چه شرایطی به صادرات روی آوریم؟

اگر نگاهی به تاریخ بشر کنید خواهید دید که صادرات و واردات همواره میان کشورها رواج داشته است و در زمان های گذشته تنها یک عامل باعث کاهش علاقه مردم برای تبادل کالاهایشان با یکدیگر می شد و آن عامل جنگ میان دو کشور بود. صادرات به معنای فروش کالاها و خدمات در کشورهای دیگر است. در این مقاله شرایط مورد نیاز برای صادر کردن کالاها و خدمات را بررسی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: ایده های کسب و کار در زمینه گردشگری

سیستم امروزی تجارت جهانی شبکه ای پیچیده از کسب و کارها می باشد که هدف اصلی آن ها صادرات/واردات است و وظیفه فروش، توزیع و تحویل محصولات از یک کشور به کشور دیگر را بر عهده دارند. اما از آنجایی که سود اصلی ترین هدف صادرات است، باید در نظر داشته باشیم که صادرات را در شرایط مناسب انجام دهیم.

در چه شرایطی به صادرات روی آوریم؟

پیش از این که شما به صادرات روی آورید، باید چندین نکته را مد نظر داشته باشید و به خوبی شرایط را بسنجید. مقصود ما از شرایط مبانی اجرایی صادرات و گام اولیه صادرات می باشد. در ادامه چند شرط اولیه برای ورود به صادرات را عنوان می کنیم.

۱- مقدمات بازاریابی صادراتی را فراهم کنید

در دنیای امروزی بدون استفاده از ابزارهای بازاریابی صادراتی مانند ایجاد یک وب سایت و استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و … هرگز موفق نخواهید شد. بنابراین استفاده از این ابزارها اولین گام برای ورود به صادرات می باشد.

۲- آمادگی لازم را برای صادرات کسب کنید

منظور از آمادگی در امر صادرات این است که شما باید مطالعات اولیه را بر روی بازارهای هدف خود انجام دهید و نتایج مربوط به این مطالعه را تجزیه و تحلیل نمایید. این کار به شما کمک می کند تا میزان موفقیت صادرات محصولات خود را تخمین بزنید و یکی از شرایط اولیه برای صادرات موفق محسوب می شود.

۳- مشتریان خود را از طریق اینترنت پیدا کنید

یکی از مهم ترین شرایط مورد نیاز برای شروع صادرات این است که از طریق اینترنت در بازارهای بین المللی جستجو کنید، در صورت نیاز تحقیقاتی را انجام دهید و در این مورد با متخصصان فعال در حوزه بازاریابی صادراتی مشورت کنید تا بتوانید مشتریان هدف خود را پیدا کنید.

۴- یک نماینده مناسب انتخاب نمایید

انتخاب نماینده و توزیع کننده صادراتی که وظیفه توزیع محصولات شما در کشور مقصد را بر عهده دارد، از اصلی ترین گام های شروع صادرات جهانی می باشد. میزان مهارت بازاریابی و فروش توزیع کننده شما نقش مهمی در میزان فروش و موفقیت صادرات شما خواهد داشت.

۵- شرایط سیاسی-اجتماعی را در نظر بگیرید

توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر هر کشور و نوع ارتباط سیاسی کشور مبدأ و کشور مقصد تاثیر بسیار زیادی بر موفق شدن یا شکست خود صادرات خواهد داشت. به عنوان مثال، دو کشوری که با هم در جنگ باشند هرگز نمی توانند با هم صادرات/واردات موفقی انجام دهند.

علاوه بر شرایط لازم برای روی آوردن به صادرات، برخی امور قانونی مربوط به عقد قراردادهای صادراتی و وارداتی وجود دارند که شما از آن ها آگاه نیستید. در دوره «گام اول صادرات» که با همکاری پلتفرم آنلاین ترینو و مرکز آموزش بازرگانی برگزار می شود، تمامی قوانین، چالش ها و ترفندهای موفقیت آمیز مربوط به صادرات و شرایط مورد نیاز برای ورود به صادرات به شما آموزش داده خواهد شد.