وبلاگ ترینو

پروپوزال تجاری

چگونه یک پروپوزال تجاری بنویسیم؟

پروپوزال (Proposal) به معنای طرح پیشنهادی است و هدف از ارائه آن، معرفی یک پروژه یا حوزه فعالیت است. هدف از نوشتن یک پروپوزال تجاری این است که شما یک طرح پیشنهادی را در اختیار کارفرمای خود قرار دهید و توضیحاتی را در مورد پروژه مدنظر خود و همچنین امکانات و اختیارات خود را ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک پروپوزال پژوهشی بنویسیم؟

برای نوشتن یک پروپوزال تجاری باید نکات زیر را رعایت کنید:

۱- اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید

زمانی که یک فرصت تجاری جذاب در دسترس شما قرار می گیرد، شاید برای شما کمی مشکل باشد که به سرعت پروپوزال تجاری خود را در مورد آن برای کارفرما ارسال کنید. زیرا باید قبل از نوشتن این پروپوزال اطلاعات مورد نیاز در مورد مشتری و پروژه مورد نظر را جمع آوری کنید. این کار اصولی شانس پذیرفته شدن پروپوزال شما را توسط کارفرما افزایش می دهد.

۲- زمینه و حیطه پروژه خود را مشخص کنید

قبل از این که شروع به نوشتن پروپوزال تجاری خود کنید، به چند سوال زیر باید پاسخ دهید:

  • چه کسی کار را انجام می دهد، چه کسی کار را مدیریت می کند و چه کسی در صورت بروز مشکل با مشتری تماس می گیرد؟
  • چه کارهایی باید انجام شود، چه نیازهای برای انجام کار وجود دارد، مشتری چه انتظاراتی ممکن است داشته باشد و چه هزینه ای برای این کار پیش بینی شده است؟
  • این کار در کجا انجام می شود، و در کجا تحویل داده خواهد شد؟
  • چه زمانی کار را شروع می کنید، چه زمانی کارهای اصلی کار را برنامه ریزی می کنید، چه زمانی پروژه را کامل می کنید و چه زمانی پرداخت دستمزد پروژه صورت می گیرد؟
  • کار به چه صورتی انجام می شود، به چه صورتی مدیریت خواهد شد، به چه صورتی رضایت مشتریان و کیفیت مورد نظر به دست می آیند و چه مدتی به طول خواهد انجامید؟
  • چرا شما رویکردها و روش های ارائه شده را انتخاب کرده اید، چرا باید مشتریان شما را انتخاب کنند؟

۳- شروع به نوشتن پروپوزال تجاری کنید

حال زمان آن رسیده است که شما سند اصلی پروپوزال را بنویسید. قالب اصلی یک پروپوزال به این صورت است که باید مقدمه شامل خلاصه ای از تجارت و پروژه شما شروع می شود، سپس بدنه اصلی ارائه می شود که تمامی جزئیات در مورد قیمت ها، تصاویر و نمودارها را ارائه کرده است و یک بخش نتیجه گیری دارد که به مشتری می گوید که چگونه باید کار را ادامه دهد.

۴- پروپوزال تجاری خود را ویرایش کنید

بعد از این که بر اساس قالب کلی ارائه یک پروپوزال، آن را نوشتید، حال باید از نظر نگارشی و ساختاری آن را ویرایش کنید. وجود غلط املایی و مشکلاتی از این قبیل که پیش پا افتاده هستند چهره خوبی را برای مشتریان ندارند و ممکن است تصویر پروپوزال و ایده شما را در ذهن مشتری خراب کنند. بنابراین با دقت پروپوزال خود را ویرایش نمایید.

۵- پروپوزال خود را برای کارفرما ارسال کنید

اگر تا به حال یک پروپوزال را نوشته باشید می دانید که همه چیز با ارسال پروپوزال تمام نمی شود و پیگیری آن از جمله مراحل مشکل آن است. شما در این مرحله باید پیگیر باشید و به مشتریان یادآوری کنید که چنین پروپوزالی را برای آن ها ارسال کرده اید. همچنین یکی از اصلی ترین بخش این فرآیند این است که مشتریان یا کارفرما در مورد پروپوزال سوال بپرسند و شما باید به این سوالات پاسخ دهید.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک پروپوزال تجاری خوب این است که به صورت شفاف جزئیات مربوط به پروژه مد نظر شما را بیان کند تا مشتری یا کارفرما به صورت کامل با ایده شما آشنا شود و این ویژگی احتمال پذیرفته شدن پروپوزال شما را نیز افزایش خواهد داشت. رعایت اصول و استانداردهای پروپوزال نویسی در دنیای تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این استانداردها به کار شما رسمیت می دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه ثبت شرکت کنیم؟